Ung landmand lavede indsamling på nettet- nu har han 200 køer

Ung brite samlede penge ind på nettet, så han kunne opfylde drømmen om at blive landmand.

Det er ikke nemt at etablere sig som landmand - men den 25-årige brite Jack Stilwell har bevist, at det med nytænkning og en solid omgang gåpåmod kan lade sig gøre at få foden under eget bord.

Via en såkaldt crowdfunding-kampagne på nettet lykkedes det den unge landmand at samle mere end 5.000 pund ind fra helt fremmede personer - mere end 50.000 danske kroner. Det skriver www.FGInsight.com.

Kampagnen »Get Jack Farming« blev lidt af et hit på de sociale medier, og startede mens Jack Stilwell var på sit fjerde år på landbrugsuddannelsen på Harper Adams University.

Han havde sparet sammen til at købe sine første køer, der kom på græs på faderens 16 hektar jord. Men den unge landbrugsstuderende var utålmodig efter at få sin bedrift op at køre.

»Jeg læste en artikel om en pige, der ville samle 24.000 pund (240.000 kroner, red) ind via crowdfunding til betaling af sine leve- og studieomkostninger på Oxford University. Først tænkte jeg, at det er da vanvittigt, det vil ingen betale for,« fortæller Jack Stilwell.

Han fulgte alligevel hendes kampagne - og med ti dage tilbage af kampagnen havde hun samlet flere penge end ønsket sammen.

»Jeg tænkte, at nogen var nødt til at prøve det af, og jeg havde jo ingenting at miste ved at prøve,« forklarer han i dag.

Investorer får intet igen

Målet var at hente 5000 pund, så han kunne købe flere dyr ind til sin lille virksomhed i West Sussex. Der er typisk tre måder at crowdfunde sig på - enten ved at yde lån med tilbagebetaling, ved at give investorer en andel af virksomheden eller ved at modtage investor-midler som gaver. Jack Stilwell valgte det sidste.

»At eje 100 procent af sin virksomhed er en luksus og jeg vil gerne holde fast ved det, så længe jeg kan,« fortæller den 25-årige, der straks gik i gang med at promovere sin kampagne på de sociale medier, blandt andet via Instagram.

Hans historie blev hurtigt samlet op af medierne - og blev spredt helt til en amerikansk teknologi-investor i California.

Det betød, at der en sen aften tikkede en mail ind, mens den unge landmand lå i sin seng.

»Han skrev, at han havde læst min historie, syntes om den og gav mig alle pengene, samt lidt ekstra. Jeg blev helt blæst bagover af det - det genskabte al min tro på menneskeheden,« forklarer landmanden, der med det samme kunne logge ind og se pengene på sin bankkonto.

»Han fortalte, at der engang var nogen, der havde taget en chance ved at tro på ham, da han var låst fast økonomisk - og at det havde givet ham muligheden for at blive en succes. At donere penge til mig var hans måde at give det videre.«

Fik flere muligheder

Men ikke nok med, at den unge landmand fik penge ud af sin kampagne. Opmærksomheden betød også, at to landmænd i nærheden henvendte sig for at få aftaler om share-farming. Det betyder, at Jack Stilwell nu har to driftsaftaler udover sin egen besætning.

»Man laver sit eget held. Jeg sørgede for at råbe højt op om, hvad jeg gerne ville lave og jeg tror ikke, at disse tilbud var dukket op, hvis jeg ikke havde gjort det,« siger landmanden, der gerne kalder sig selv for opportunist.

Det hele er dog ikke kommet uden modstand; flere fra lokalområdet var udtalt skeptiske over hans projekt - men kritikken forstummede, efterhånden som pengene tikkede ind.

I dag har Jack Stilwell 200 Hereford og Aberdeen-Angus-kvæg placeret på sine tre bedrifter i South Down.

Ud over landbrugstilbudene har Jack Stilwell endda også fået en konsulentogpave for et auktionssite på nettet, der gerne ville have hjælp til at blive bedre til crowdfunding og sociale medier. Derudover overvejer han at åbne en steak-restaurant - formentlig igen med hjælp fra sin amerikanske investor.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.