Salg fra vejboder, gårdbutikker eller via lokale slagtehuse. Der er en stigende gruppe forbrugere, som ønsker at købe fødevarer direkte fra gården, og trenden kan udmønte sig i en bedre økonomi hos producenten.
Det mener Bo S. Pedersen, som er deltidslandmand med flere produktionsgrene og formand for brugergruppen for deltid i Jysk Landbrugsrådgivning.
»Interessen for lokal afsætning er gensidig, og nicheproduktion er ikke længere et fy-ord som for bare få år siden. Men det er altafgørende, af vi udvikler nye strategier for salg og markedsføring, hvis vi som landmænd skal blive i stand til at møde den stigende forbrugerinteresse,« mener han.
Derfor arrangerer JYSK Deltid en studietur til Nordtyskland, hvor kulturen i forhold til afsætning er sprudlende.
»De har en stærk tradition for lokal afsætning og evner at se mulighederne. Det kan vi bestemt lære noget af,« mener Bo S. Pedersen.
Kommentarer