Tyske entusiaster skal inspirere danske fødevareproducenter

Afsætning direkte til forbrugerne er en årelang tradition i Tyskland. Det kan danske landmænd lære af, mener sydjysk deltidsproducent.

Salg fra vejboder, gårdbutikker eller via lokale slagtehuse. Der er en stigende gruppe forbrugere, som ønsker at købe fødevarer direkte fra gården, og trenden kan udmønte sig i en bedre økonomi hos producenten.

Det mener Bo S. Pedersen, som er deltidslandmand med flere produktionsgrene og formand for brugergruppen for deltid i Jysk Landbrugsrådgivning.

»Interessen for lokal afsætning er gensidig, og nicheproduktion er ikke længere et fy-ord som for bare få år siden. Men det er altafgørende, af vi udvikler nye strategier for salg og markedsføring, hvis vi som landmænd skal blive i stand til at møde den stigende forbrugerinteresse,« mener han.

Derfor arrangerer JYSK Deltid en studietur til Nordtyskland, hvor kulturen i forhold til afsætning er sprudlende.

»De har en stærk tradition for lokal afsætning og evner at se mulighederne. Det kan vi bestemt lære noget af,« mener Bo S. Pedersen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.