Arla-direktør: Situationen er ekstrem

Alle leder efter lyset for enden af tunnelen, påpeger Arlas Europa-boss.

En sænkning af mælkeprisen til et niveau, der kun lige akkurat overstiger de 2 kroner per kilo, er bestemt ikke noget, der huer Arla-direktør Peter Giørtz-Carlsen.

Men situationen er så barsk, at der ikke er andet at gøre, påpeger direktøren, der for en måned siden gik fra at have ansvaret for Arlas største marked i UK til i stedet at have alle de europæiske markeder i sin portefølje.

»Vores mælkepris afspejler den indtjening, vi har nu. På baggrund af den må vi desværre sænke mælkeprisen. Vi ser fortsat markeder, specielt Rusland og Kina, der ikke er med til at trække fra på efterspørgselssiden. Og når vi samtidig ser en øget mælkeproduktion i Europa, så sætter det priserne under pres,« fortæller Peter Giørtz-Carlsen og tilføjer:

»Vi mener, at Arla har den rette strategi til at få os igennem det her, selv om den nuværende situation er ekstrem – ikke kun for Arla, men også for alle andre i det globale mejerimarked.«

Mest mulig på eget brand

Strategien handler om at sælge størst mulig mælkemængde med Arlas brands på kartoner og ostepakker, frem for private label. Samtidig skal nye produkter lanceres for at skabe yderligere vækst - og så skal der etableres nye partnerskaber rundt om i verden, hvor Arla øjner nye forretningsmuligheder.

Hvornår det vender, tør Peter Giørtz-Carlsen ikke spå om.

»Lige nu er det svært at sige, hvordan det globale mejerimarked vil udvikle sig i de kommende måneder. Vi leder alle efter lyset for enden af tunnelen, eller tegn på at markedet vender, men lige nu ser det vanskeligt ud. Vi er oppe mod globale dynamikker, som er så stærke, at al fokus er på at komme bedst igennem den fase, vi er i lige nu. Vi er meget opmærksomme på, at vi lige nu har mælkepriser, som ingen landmand kan være tjent med,« siger han.

Øko har omvendt logik

At økomælken samtidig med det konventionelle prisfald atter kan holde prisen ved endnu en styrkelse af økotillægget, begrunder Peter Giørtz-Carlsen igen med udbud-efterspørgsel.

»Det er lidt hen af vejen den modsatte logik, der gør sig gældende. Vi ser fortsat en god udvikling i vores økologiske salg; væksten er fortsat og vi oplever ikke det samme pres. Her er der mulighed for at holde priserne, fordi markedet er i en helt anden gænge end det konventionelle, og der er en hård konkurrence om den økologiske rå mælk i Europa,« siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.