Friland styrer produktionen

Hvorfor klarer økologerne sig godt lige nu?

»Fordi forbrugerne efterspørger mere og mere både i Danmark og på eksportmarkedet. Der er en sund udvikling i markedet. Lige nu er efterspørgslen højere end udbuddet, og det giver høje priser. På langt sigt skal vi dog sikre balance i markedet for ikke at udfordre kundernes tålmodighed.«

Hvad gør Friland for, at økologi er en god forretning for avlerne?

»Det er en nicheproduktion, så man kan ikke bare producere løs. Jo, lige nu, men gennem tiderne har der været venteliste på at kunne levere. Vi vurderer efterspørgslen og laver så kontrakter med økologerne. Lige nu er markedet i vækst, men det bliver ikke ved altid med en vækstrate på det nuværende niveau. Flere vil byde ind i et lukrativt marked som det her, både i Danmark og udlandet.«

Hvad gør I for at gøre produkterne attraktive?

»Vi produktudvikler. Det er ikke nok, at de er økologiske. Vi kan skabe merværdi i kraft af, at vi er en stor udbyder, der kan give leveringssikkerhed, god kvalitet og mange udskæringer. Kunderne kan godt lide, at vi er landmandsejede, og at pengene, vi tjener, ender hos de landmænd, der leverer til Friland. Vi har en tæt tilknytning til økologerne og kan let tage kunder med ud og vise, hvordan landmændene passer dyrene.«

Er det svært at producere nok?

»Ja – som det er nu. Vores største udfordring de seneste halvandet år har været at få råvarer nok. Vi skal vedligeholde den interesse, der brænder hos forbrugerne, ellers forsvinder den. Det skyldes bl.a., at landmændene har svært ved at få godkendelser på plads og få finansieret det.«

Hvor sælges det?

»85 procent af oksekødet sælges på hjemmemarkedet. Det er kun i vintersæsonen, at vi har overskud, der især sælges i Tyskland. 33 procent af svinekødet sælges herhjemme. Resten sælges hovedsageligt i Tyskland og Frankring, mens en mindre del kommer til Italien og Holland.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle