Ny FR-snitter klarer det samme med færre heste

Trods 50 færre hestekræfter holder FR 650 samme kapacitet som den tidligere FR 700, viser DLG-test.

New Holland opgraderede for et år siden de to mindste modeller i FR finsnitter-serien, hvor motorerne blev opgraderet til at overholde Tier 4F/Stage IV emissionskravene. Nu er turen så kommet til de resterende tre i serien, hvor især skiftet mellem den gamle FR 700 og dens afløser, FR 650, byder på forandringer.

Netop i dette skift har New Holland byttet motoren fra Caterpillar ud med en FPT-motor. Det giver 50 færre heste, men uden at det går ud over kapaciteten, har det vist sig.

»Tyske DLG har lavet en test, hvor det viser sig, at vi rent faktisk kan holde samme mængde snittet materiale målt i ton pr. time med den nye FR 650 trods de færre hestekræfter. Samtidig kan vi spare op til 21 pct. på brændstofforbruget. Det er ret iøjnefaldende, men det vidner også om, at Cat-motoren nok var lidt mere tørstig end de nye motorer,« mener Tonny H. Grønne, salgchef for høstmaskiner hos New Holland.

Forskellige snitlængder

I den tyske test har DLG medtaget tre finsnittere: Den nye FR 650 med FPT Cursor 16-motor - og to modeller fra den gamle serie med tier 3-motorer: FR 700 med Cat-motor og FR 600 med en FPT Cursor TCD 13 motor.

De tre snittere er testet ved forskellige snitlængder og også i to forskellige sorter af majs. Testen er foregået i samme mark med de tre maskiner kørende efter hinanden for hvert træk for at få så nøjagtige data som muligt.

Resultatet er, at FR 650’eren bruger mindst brændstof pr. ton materiale både ved 4, 8, 12, 19 og 25 millimeter teoretisk snitlængde. Dog er FR 700 ikke testet på 19 og 25 millimeter snitlængde.

Kapacitetsmæssigt er FR 650 lidt bagefter den gamle FR 700 ved fire millimeter snitlængde, men ved otte og 12 millimeter ligger snitteren henholdsvis 11 og 14,4 ton snittet materiale højere pr. time end FR 700-modellen.

Opgraderet elektronik

De nye FR-snittere kan kendes på kabinen, der har fået samme design som New Hollands CR-serie mejetærskere.

»Hvad man ikke umiddelbart kan se er, at vi også har opdateret ledningsnettet og elektronikken i snitterne, så de i langt højere grad er i stand til at bearbejde store mængder data fra eksempelvis fugt- og udbyttemålere. Vi har også opdateret vores cruise-control, så maskinen nu regulerer hastigheden hurtigere end hidtil,« fortæller Tonny H. Grønne om nogle af opdateringerne på FR-serien.

Både FR 650 og den større FR 780 benytter den nye FPT Cursor 16-motor, mens FR 850, den sidste af de tre opgraderede FR-snittere, kører videre med den 20,1 liters store Vector-motor - også fra FPT.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle