Nu kan kineserne drikke mælk fra thepose

Them Andelsmejeri vil med nyt selskab og innovative produkter slukke mælketørsten hos de rigeste kinesere.

Kog vand i en elkedel, læn dig godt tilbage og tænk på danske, økologiske køer.

Sådan lyder en af Alette Ussings mange opfordringer til den rigeste folkeklasse i Kina. Hun har indtil nu har været direktør i Them Andelsmejeri, men skal fremover stå i spidsen for et afsætningsselskab målrettet Kina, hvor mælkepulver i 20 grams lette theposer er blandt produkterne i porteføljen.

Selskabet, som har fået navnet Dairy 1888, ejes af Them Andelsmejeri og investeringsselskabet Milk Holding Aps. Navnet udspringer af årstallet for det østjyske mejeris grundlæggelse, og de 130 års erfaring er afgørende for salget til kineserne.

»De vil have autentiske produkter med historie, og det kan vi levere med 130 års erfaring«, siger Alette Ussing.

Den kinesiske satsning drejer sig udelukkende om økologiske mejeriprodukter, og her vil Dairy 1888 bl.a. markedsføre sig på, at mælken produceres af fire landmænd.

»Vi spiller meget på niche-rollen og på, at vi er anerkendte for sporbarhed og kvalitet. Vi kan så at sige levere gårdmælk til Kina, og det vil forbrugerne derovre gerne have og betale for«, fortæller Alette Ussing.

Frisk mælk trods lang tur

Them Andelsmejeri har i fire år arbejdet på sin entré på det kinesiske marked. Mælkeproducenterne er således blevet certificerede og godkendt, længe før det første thebrev med mælkepulver er blevet solgt.

Foruden de gældende certificeringer udi økologi er leverandørerne til Them Andelsmejeri også blevet godkendt af Dyrenes Beskyttelse. Dette bevis bruges til at anprise produkterne, som sendes østpå.

Ifølge Alette Ussing har globaliseringen og nye teknologier gjort det muligt at fragte mejeriprodukter over lange afstande uden at gå på kompromis med smagsoplevelsen og kvaliteten.

Netop kvaliteten har Them Andelsmejeri arbejdet på i flere år bl.a. ved at have staldskoler, hvor andelshaverne samles til undervisning og erfaringsudveskling om mælkekvalitet.

I 2011 iværksatte mejeriet en ny afregningsmodel, som tilskynder til selv små forbedringer af mælkekvaliteten ude på gårdene.

»Det arbejde, andelshaverne har gjort, er i høj grad med til at sikre, at vi nu kan sælge deres mælk i Kina«, siger Alette Ussing.

Faktaboks

Derfor kan Them sælge mælk i Kina

  • Them Mejeri markedsfører sig bl.a. som det nære, lokale mejeri. Der er 27 andelshavere, som maksimalt bor 30 kilometer fra mejeriet.
  • Mejeriet blev grundlagt i 1888. Fem gårde har leveret til mejeriet siden begyndelsen.
  • Der er ikke indlemmet nye andelshavere i ejerkredsen siden 90erne. Alligevel er den indvejede mængde fordoblet fra 33 mio. kg i 2004 til 70 mio. kg i 2018.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle