Nu skal det eventyrlige salg have vokseværk: Kineserne skal spise endnu mere dansk gris

Salget af varer fra den danske fødevareklynge til Kina vokser støt og nåede sidste år op på over ti milliarder kroner. Når der kommer gang i den nye aftale om at eksportere forarbejdet svinekød til kineserne, satser Landbrug & Fødevarer på et endnu større eksporteventyr til Asien.

Den kinesiske middelklasse vokser støt, og de kinesiske forbrugere får flere og flere penge mellem hænderne.

Det afspejler sig blandt andet i kinesernes appetit på danske fødevarer også vokser år efter år, og alene i 2017 passerede salget fra den danske fødevareklynge til Kina 10,3 milliarder kroner.

Og nu skal et stort eksportfremstød i denne uge blandt andet være med til at sikre, at endnu flere kinesere sætter tænderne i dansk gris.

Store, danske virksomheder som Danish Crown og Tican deltager nemlig sammen med Landbrug & Fødevarer på SIAL China 2018, der finder sted fra den 16. til den 18. maj i Shanghai.

Landbrug & Fødevarer er hovedarrangør af den danske fællesstand på SIAL China, der er en af Kinas største fødevaremesser, og i år åbnes af EU’s landbrugskommissær, Phil Hogan.

Historisk aftale øger eksporten

At  kineserne i den grad har fået øjnene op for danske varer, er der flere årsager til, forklarer Jan Laustsen, der er direktør for Handel, Marked & Ernæring hos Landbrug & Fødevarer:

“For det første er der en voksende gruppe af velhavende kinesere, som har råd til både kvalitetsfødevarer og udlandsrejser, hvor de bliver inspireret af mad fra andre verdensdele. For det andet er Danmark og danske fødevarer et stærkt brand i Kina,” siger han.

Sidste år indgik Danmark en historisk aftale med Kina, som giver danske virksomheder mulighed for at eksportere pølser og andre forarbejde produkter med svinekød til de købestærke kinesere.

Aftalen kommer især virksomheder som Tulip og Atria (tidligere 3-Stjernet) til gode.

“Landbrug & Fødevarer har kæmpet for at få aftalen på plads igennem flere år, og det er vores klare overbevisning, at den vil øge eksporten til Kina betragteligt. Et forsigtigt estimat lyder, at vi kommer til at kunne eksportere for yderligere 250 millioner kroner årligt som følge af den aftale alene,” siger Jan Laustsen.

Det er særligt den høje danske fødevaresikkerhed, der gør, at Danmark er blandt de første lande i verden, der har fået en aftale i stand med Kina.

Kineserne er meget opmærksomme på de fødevareskandaler, der har ramt flere lande, og som Kina heller ikke selv har været fri for. Derfor kan flere danske produkter med høj sikkerhed godt blive et hit blandt de kinesiske forbrugere.

kineserne er vilde med tæer, ører og haler

Danish Crown har i en årrække haft en stor og succesfuld eksport af fersk svinekød og de såkaldte ‘Kina-varer’ – altså tæer, ører, haler og lignende, som kineserne elsker og betaler godt for.

Senest har Tulip også fået lov til at eksportere en række varmebehandlede produkter, ligesom Danish Crown lige har taget første spadestik til sin nye forædlingsfabrik i Pinghu udenfor Shanghai.

Alle råvarer, der skal bearbejdes på fabrikken, vil komme fra Danmark, og målet er at sætte sig på en større andel af salget til både e-platforme, detailhandlen og foodservice (dvs. restauranter, storkøkkener og cafeer, red.)

"Byggeriet er en markant investering og et vigtigt strategisk skridt i forhold til at udvikle Danish Crowns forretning i Kina. Der er både en voksende efterspørgsel på højkvalitetsprodukter og et voksende forbrug af kød fra de kinesiske forbrugere", siger Søren Tinggaard, der er underdirektør i Danish Crown Pork.

E-handel boomer i Kina

Salg af kød til de kinesiske forbrugere foregår fortsat i stort omfang på såkaldte wet markets, hvor grisen sælges udskåret i forholdsvis store stykker, som forbrugeren kan se og føle på.

Men forbrugsmønsteret i Kina er i hastig forandring.

“Ligesom herhjemme flytter meget af forbruget over i foodservice eller til restauranter. Og så er der en kolossal vækst i e-handel, hvor man køber varerne på nettet, og får dem leveret derhjemme. Det vokser helt enormt i Kina, og byer som eksempelvis Shanghai har i dag verdens mest avancerede marked for e-handel,” siger Søren Tinggaard.

Ifølge Jan Laustsen er fødevaremessen SIAL China en ideel platform for danske virksomheder, der ønsker at få foden indenfor på det kinesiske marked:

“Kina er et enormt land med knap 1,4 milliarder mennesker. Hvis hver kineser spiser blot fire gram dansk grisekød mere om dagen, vil det betyde en fordobling af den danske eksport af grisekød,” siger han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle