Ny fabrik i Kina skal være stærkt brohoved

Danish Crowns nye fabrik i Pinghu nær Shanghai er topmoderne og kan producere i tonsvis af fine kødvarer. Der er bare slet ikke efterspørgsel fra kineserne endnu.

De kinesiske kvinder i produktionstøj inspicerer målrettet kødbakkerne. Ligger kødstykkerne ordentligt? Præsenterer udskæringerne sig bedst muligt?

Hvis ikke, retter de kvikt på placeringerne. Præsentation er nemlig alfa og omega.

»Kødet skal være lagt fint i rækker. Det er vigtigt, at vi styler det rigtigt, og det er afgørende, at det ser rigtigt ud i bakkerne. Et ældre kinesisk ægtepar kan godt bruge 5-10 minutter på at vælge en pakke kød«, forklarer fabrikschef Niels Thomsen, mens han viser rundt i den topmoderne fabrik i Pinghu, som Dansih Crown i denne uge officielt indviede.

I praksis har fabrikken dog produceret siden maj. Alligevel leverer fabrikken dog langt fra det, den kan.

For selv om fabrikken fra Danish Crowns side er en succes med byggeri færdigt på under de aftalte 18 måneder, inklusive de afgørende mere end 100 statslige tilladelser og licenser og lidt under de budgetterede 400 mio. kr., mangler der noget, erkender fabrikschefen.

»Rent salgsmæsigt har vi haft en udfordring. Vi får ikke solgt det, vi skal«.

Det lange seje træk

Adm. direktør Jais Valeur klippede sammen med formand Erik Bredholt, fødevareminister Mogens Jensen (S) og hele ni andre snoren til fabrikken onsdag nat dansk tid.

Han er stolt af den nye fabrik, som ses som et brohoved og en art storskalatest for Danish Crown på det vigtige kinesiske marked.

»Det er en satsning, men det er ikke noget, der vælter virksomheden. Den reelle satsning er at forsøge at ændre vores marked i Kina fra at være leverandør af frosne bulkprodukter til at blive distributør og selv komme tæt på forbrugerne«, siger han og erkender, at opgaven slet ikke er slut, selv om fabrikken står klar.

»Det kommer til at tage tid og bliver svært, men det skal lykkes«, mener han.

Svinepesten hærger

At lanceringen sker midt i, at kinesisk svineproduktion er underdrejet på grund af svinepest, er direktørerne fuldt ud bevidste om. Forbruget af grisekød er dog også faldet en 5-7 procent som følge af prisstigninger, forsyningsknaphed visse steder samt skepsis over for sikkerheden.

»Det her er nok et godt tidspunkt at lancere på«, påpeger Jais Valeur.

»På kort sigt er det her jo en mulighed for os, når vi kan levere gode griseprodukter. Det vil tage årevis, før situationen er normaliseret. Men det værste, der kan ske, er, hvis kineserne ændrer madvaner«.

Kineserne har fortsat en præference for at købe deres kød ferskt og uindpakket, hvor de kan studere og lugte til varerne, modsat kødbakkerne, hvor man kun kan se en del af produktet.

»Vi skal have fortalt historien om al den fødevaresikkerhed, vi har. Der ligger et marketingarbejde. De kinesiske forbrugere er meget kritiske, og der skal meget til for at overbevise dem. De er vant til, at folk lyver i deres markedsføring. Det gør vi ikke. Men det skal vi jo have fortalt dem«, forklarer Niels Thomsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle