Ny producent af havredrik: Efterspørgslen er enorm

I 2020 etablerede Christian Christensen virksomheden Dryk, der producerer havredrik som et alternativ til mælk. Efterspørgslen fra den lille fødevareproducent på Stevns stor, men trods flere forsøg er det endnu ikke lykkedes ham at få dansk landbrug med på vækstrejsen.

Det er de færreste nystartede virksomheder, der blot efter et år har en så velspækket kundeliste som producenten af havredrikken Dryk. På listen står cafékæder som Lagkagehuset, Riccos Kaffebar og Coffee Collective samt en stribe danske cateringvirksomheder.

Globalt har Dryk i løbet af det seneste år også landet aftaler med distributører i otte lande - blandt dem Singapore, Taiwan, Filippinerne og senest Kina med en aftale, der fuldt implementeret vil generere en omsætning på 70 mio. kroner om året.

"Den eneste grund til, at vi ikke er ude i flere lande, er fordi vi ikke kan følge med efterspørgslen. Lige nu sender vi godt og vel 20 vareprøver ud i verden om ugen, fordi der bliver spurgt efter dem. Der er simpelthen bare en enorm efterspørgsel lige nu", siger stifter Christian Christensen, der tidligere var teamchef i innovationsafdelingen i Coop.

Dryk hører til den efterhånden velvoksne underskov af små nystartede virksomheder, der er sprunget med på trenden af plantebaserede alternativer til animalske produkter. I sortimentet er foreløbig drikkevarer baseret på havre og ærter, der skal fungerer som alternativer til mælk.

Bejler til landbruget

Men selv om kimen til en forretningsmæssig succes allerede synes at være lagt, ærgrer Christian Christensen sig over, at det indtil videre trods flere forsøg ikke er lykkedes at få store landbrugsselskaber med på vognen.

Set fra hans stol vil investeringer i en eftertragtet plantebaserede produkter, som hans havredrik Dryk, kunne bidrage til at bane nye veje for dansk landbrug.

"Markedspotentialet lige nu er astronomisk. I vores virksomhed oplever vi en vækst fra måned til måned på 30-40 procent. I Storbritannien vokser markedet med 70 procent om året", siger han.

Men det kræver investeringer i en anseelig størrelse, hvis vi skal med på bølgen i Danmark, vurderer han. Allerede nu sker der en rivende udvikling i produktionsformerne, og selv om grundingredienserne i de plantebaserede alternativer er den samme, vil produktionsformer nemlig være forskellig.

Behov for innovation og udvikling

Forude er der stadig er behov for udvikling og innovation, fortæller Christian Christensen, der selv har valgt en ny produktionsmetode.

"Mange plantebaserede alternativer på markedet produceres af hydrolyseret havre, men så mister man fibrene, og sukkerindholdet bliver ofte højt. Vi har faktisk valgt at fremstille det på en anden måde, hvor vi bevarer fibrene i vores råvarer. Derfor betegner vi det som tredjegenerations havredrik", siger han.

På trods af Christian Christensens oplevelse af, at det er svært at få landbruget med på vognen, er flere danske etablerede fødevareproducenter tilsyneladende ved at stige på toget. I fjor kom Arla med på vognen med havredrikken Jörd. Thise Mejeri lancerede ligeledes sin havredrik i fjor.

Sverige er længere fremme

Det ændrer dog ikke ved, at man i Sverige er længere fremme med blandt andet brands som Oatley og Trensum Food, der har eksisteret i en årrække. Det er netop hos Trensum Food, at Dryk får produceret sin havredrik.

"Meget af udviklingen sker lige nu i Sverige, og derfor sourcer vi vores havre fra Sverige. Vi har brug for en bestemt type, hvor kernerne er lidt mindre - men faktisk egner netop den type havre sig i særlig godt til at blive dyrket på mindre næringsrig sandjord, som vi har meget af i Vestjylland", siger han.

- Men hvis der sidder en landmand derude, som er med på idéen - er I så parate til at lave aftaler med vedkommende om at aftage havren?

"Vi vil gerne, men vi kan ikke på samme måde som de store andelsselskaber stille en aftager-garanti, så man skal se det i et større perspektiv", siger han og peger på, at det bliver nødvendigt, at nogle af de store landbrugsselskaber er med, hvis Danmark skal sikre sig en førerposition i fremtiden.

Christian Christensen håber, at man vil se hans alternativ til mælk som en mulighed og ikke en trussel.

"Jeg oplever ofte, at jeg bliver set som en fjende, men jeg håber, at man vil begynde at se os som fremtiden - som dengang man i landbruget så potentialet i bacon-grisen. Trenden med plantebaserede alternativer går ikke væk", siger han.

Faktaboks

Dryk er stiftet af Christian Christensen og hans hustru. Virksomheden ejes af Christian Christensen, designeren Camilla Behr og tegneren og grøn iværksætter Anders Morgenthaler.

Dryk vokser lige nu med 30 procent om måneden og beskæftiger 7 ansatte.

Udover havredrik indeholder produktsortimentet også drikke baseret på ærter og virksomheden er i fuld gang med at udviklen en hampedrik.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle