Ny strategi: Økologi skal være en god forretning

L&F’s økologisektion skal skabe gode forretningsmuligheder for medlemmer og samarbejdspartnere. Bæredygtighed er ikke nok.

Det er ikke nok, hvis økologi er godt for dyr og natur.

Landmændene skal også kunne leve af det, for ellers hører det op helt af sig selv.

Det tager Landbrug & Fødevarers Økologisektion nu endnu mere hul på i en ny strategi for L&F’s økologer:

»Vi skaber bæredygtig udvikling i økologien samt gode forretningsmuligheder for vores medlemmer og samarbejdspartnere«, hedder det i strategien, der offentliggøres i dag.

Smidige regler

Ifølge Kirsten Lund Jensen, økologichef i L&F arbejder organisationen på det forretningsmæssige i økologien på mange fronter.

»Vi går meget ind i regeludvikling, så reglerne spiller sammen med de rammer vi har, og så vi undgår unødvendige regler, der spænder ben for økonomien og dermed også økologien. Vi er hele tiden i dialog med politikerne om, hvordan tingene kan gøres smartere.

Tilskud til tiden

Samtidig kæmper L&F for økologernes økonomi ved i forhold til tilskudsordninger. Her har den helt store opgave været at få økologitilskuddet ud til tiden, hvilket ikke er lykkedes for Landbrugsstyrelsen de senere år.

»Vi holder mange møder med dem om, hvordan man kan få det til at spille, så økologerne får deres tilskud og kan betale deres regninger«, siger hun

Ifølge Kirsten Lund Jensen indgår forretningsudvikling i stort set alle de ting, Økologisektionen arbejder med.

»Vi bakker op om eksportfremstød og foodserviceindsatser. Vi gør hvad vi kan for, at udvikle de markeder, hvor økologerne spiller ind, så økologien bliver en god forretning«.

Faglig udvikling

Bæredygtighed er også et vigtigt fokuspunkt for Økologisektionen, men bedre natur, mere dyrevelfærd og mindre klimabelastning koster også.

»Derfor arbejder vi på at fremme den faglige udvikling så økologerne bliver bedre til at gøre tingene på den rigtige måde uden, at det bliver dyrere for dem, og at den nye viden også kommer ud at arbejde i erhvervet«, siger Kirsten Lund Jensen.

Læs om alle fire mål i strategien her.

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle