Ny undersøgelse: 85 procent af forbrugerne er villige til at ændre adfærd for klimaet

Klima og bæredygtighed står højt på dagsordenen hos forbrugerne. De vil gerne være med til at gøre en forskel for klimaet, viser ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Danskerne går op i klimaet, og de vil gerne være med til at gøre en forskel.

En ny forbrugerundersøgelse foretaget af Epinion for Landbrug & Fødevarer viser, at 85 pct. af danskerne godt kunne finde på at ændre adfærd eller vaner af hensyn til klima, miljø eller bæredygtighed.

Det skaber positive røster hos Landbrug & Fødevarer, der har en ambitiøs vision om at producere danske fødevarer klimaneutralt senest i 2050.

"Jeg glæder mig over, at forbrugerne har en tydelig velvilje til at ændre vaner af hensyn til klimaet. I fødevareklyngen har vi med vores klimavision sat i fuld fart på arbejdet med at producere klimaeffektive fødevarer og indarbejde de bæredygtige løsninger, som forbrugerne efterspørger", siger Anne Arhnung, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Forbrugerne er med på vognen

Når man spørger danskerne i hvor høj grad, de i deres indkøb af mad og drikke tænker over bæredygtighed, så svarer to ud af tre, at de gør det.

"Generelt ser vi, at mange danskere gerne vil undgå plastik og madspild. Men ellers vælger forbrugerne forskellige områder, som de går særligt ind for, og som har betydning for dem. Det kan være en ændring i transportvaner, færre flyrejser eller et større fokus på sæson og danske råvarer", siger Nina Preus, forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer

Hun mener, at det vil være lettest for forbrugerne at ændre vaner i små doser og f.eks. starte med fokus på madspild. Det gør det mere overskueligt for den enkelte.

63 pct. af de adspurgte mener, at det er forbrugerne, der har det største ansvar for at sikre en bæredygtig fødevareproduktion i Danmark, mens 49 pct. mener det er fødevarevirksomhedernes ansvar.

Emneord

Delegeretmøde 2019

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle