Ny undersøgelse: Familier sætter mere kød på middagsbordet under coronakrise

Danskernes madvaner har ændret sig de senere måneder. Flere spiser kød, og priserne er ikke helt så afgørene som tidligere.

Når der er alvorlig krise i samfundet, som da Danmark lukkede ned i marts, så ændrer madvanerne sig. Familierne samles om middagsbordet, og menuerne bliver det, som alle kan spise.

Det betyder, at flere spiser kød, her er kyllingekød også indregnet, og færre personer siger om dem selv, at de er delvis vegetarer, altså fleksitarer.

Det viser en undersøgelse, som godt 1.000 danskere har deltaget i. Det er Epinion, som har foretaget undersøgelsen for Landbrug & Fødevarer.

Ud af svarene kan man også se, at 31 pct. af danskerne siger, de efter corona vil købe flere danske varer/produkter/tjenester. 29 pct af danskerne siger de efter Corona i højere grad vil støtte de lokale virksomheder.

"At man samles om middagsretter, som hele familien kan lide at spise betyder ofte, at man typisk går tilbage til de velkendte klassikere. Samtidig er der øget fokus på det danske, det nære og også det økologiske. Samtidig har flere forbrugere tendes til at forebygge sundhed gennem kostvaner", siger Mette Jasper Gammicchia, afdelingsleder, Handel, Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle