Ny undersøgelse: Forbrugerne vægter danskhed højt

Danskerne ser efter det danske flag på fødevarene og ser det som et tegn på høj kvalitet, viser ny rapport fra Aarhus Universitet.

Danskerne vil have dansk mad og ser det som det vigtigste kvalitetskrav. 

Det viser en ny DCA-rapport, udarbejdet af forskere fra MPP Centret ved Aarhus Universitet.

Generelt er de danske forbrugere blevet mere tilfredse med kvaliteten af de fødevarer, som de kan købe i supermarkederne.

"Det er et udtryk for, at detailhandlen bredt set udbyder flere kvalitetsfødevarer. For eksempel har discountbutikker fået mere fokus på økologi, som de kvalitetsbevidste forbrugere efterspørger", siger Tino Bech-Larsen, som er lektor på MAPP Centret ved Aarhus Universitet og en af forfatterne bag rapporten.

I et spørgeskema skulle forbrugerne på en skala fra et (meget uenig) til syv (meget enig) forholde sig til deres tilfredshed med kvaliten af den mad, som de spiser og kvaliteten af den mad, som de har mulighed for at købe i danske butikker.

Det var især kvinderne, der viste sig at være villige til at betale 21 procent mere for danske varer end for udenlandske. Hos mændene er tallet på 15 procent.

"Generelt er kvinderne mere tilbøjelige til at betale ekstra for god kvalitet. Det gælder især, når det drejer sig om sundt næringsindhold, varer uden tilsætningsstoffer og danske varer. Mændene er dog mere villige end kvinderne til at betale ekstra for god smag", siger Tino Bech-Larsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle