Nye el-køletrailere skal bane vej for CO2-reduktion hos Danish Crown

I denne uge tager Danish Crown og DFDS køletrailere i brug, der udelukkende kører på strøm. Det sker for at reducere CO2-udledningen på kødtransport.

Når produkter som flæskestege, skinker og bacon fremover ruller ud fra Danish Crown til forbrugerne, vil nogle af disse blive transporteret i køletrailere drevet på strøm fremfor dieselolie.

Som en del af Danish Crowns samarbejde med DFDS tager fødevarekoncernen nu tre eldrevne køletrailere i brug.

Det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

"Det er et første skridt på vejen mod at gøre transporten af vores produkter grønnere. Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den. Med tre trailere vil både vi og DFDS få værdifulde erfaringer, så vi forhåbentlig over en årrække kan omstille alt transport til eldrevne køletrailere", siger Lars Feldskou, der er koncernindkøbsdirektør i Danish Crown, i meddelelsen.
 
Den 13,6 meter lange køletrailer har i stedet for en dieseltank et stort batteri, så køletraileren ikke i sig selv udleder CO2. Batteriet tager to timer at oplade og kan drive køletraileren i op til 3,5 timer.

Samtidig er den midterste af de tre aksler på traileren udstyret med en generator, som oplader batteriet så snart, hastigheden er over 20 kilometer i timen, forklarer Danish Crown.
 
Lastbilen, der trækker køletraileren, bruger lidt mere brændstof, end hvis køletraileren har sin egen dieselgenerator, men det samlede forbrug reduceres betydeligt.

Præcis hvor meget brændstof, der spares under danske forhold, og hvor meget CO2-udledningen dermed nedbringes, er der endnu ikke data for. 

"Vi tror på, at der er store perspektiver i de eldrevne køletrailere, og derfor investerer vi i projektet sammen med DFDS. Transport står faktisk for den næststørste belastning i vores forsyningskæde, så derfor kan el-køletrailere komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden", siger Lars Feldskou.

I august sidste år investerede Arla i fem nye lastbiler, der kører på biogas, også som et forsøg på at nedbringe udledningen ved transporten af mejeriets varer.

Faktaboks

  • Danish Crowns nye køletraileren, der er produceret af tyske Krone og kølemaskinen af franske Carrier Transicold, omdanner den kinetiske energi, der genereres af trailerens aksler til elektricitet, som derefter lagres i en batteripakke, der driver køleenheden.
  • Selv om både batteri og generator har en betydelig vægt, så er de nye trailere lettere end de nuværende trailere, når de er fuldt tanket med dieselolie.
  • Samtidig støjer de nye trailere langt mindre end dieseldrevne køletrailere (ca. 60 dB(A), hvilket svarer til niveauet for f.eks. en vaskemaskine. Det muliggør derfor fødevareleverancer i byområder om natten, og samtidig kan trafikken i byområderne aflastes i dagtimerne.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle