Nyt produkt reducerer ydelsen før goldning

Boehringer Ingelheim Animal Health lancerer nu et produkt, som mindsker mælkeydelsen før afgoldning.

I takt med at danske køers ydelse stadigt stiger, oplever flere mælkeproducenter udfordringer med at golde køer rettidigt, fordi ydelsen på golddagen er høj.

En høj mælkeproduktion ved afgoldning medfører et forøget tryk i yveret og dermed risiko for mælkeløb. Hertil kommer at det forøgede tryk i yveret medfører ubehag for koen og nedsætter koens lyst til at lægge sig.

For at afhjælpe goldning af højtydende køer, har Boehringer Ingelheim Animal Health udviklet Bovikalc® Dry, som indeholder en række salte indkapslet i en bolus, som indgives før sidste malkning.

Produktet virker på 2 måder: Grundlæggende giver det en forbigående forsuring af koen, som mindsker overførslen af sukker til yveret. Sukker er den begrænsende faktor for mælkeproduktionen, hvorfor mælkeprodukionen nedsættes. Samtidig påvirker forsuringen koens appetit, således at hun æder mindre. Sammenlagt bidrager produktet således til at mindske mælkeproduktionen omkring goldningstidspunktet, og derved forbedre koens velfærd.

»Det er vist at køer, der får Bovikalc® Dry i gennemsnit ligger ca. 1½ time mere i døgnet efter afgoldning end tilsvarende køer, som ikke har fået produktet. Det fortæller noget om, at køernes ubehag i forbindelse med goldning er reduceret. Vi håber, at mange mælkeproducenter ved brug af Bovikalc® Dry vil lette afgoldningsfasen for køerne, sikre deres velfærd og efter al sandsynlighed mindske risikoen for yverbetændelse«, udtaler kvægfagdyrlæge Troels Løwig Larsen, Boehringer Ingelheim Animal Health.

Bovikalc® Dry produceres af Boehringer Ingelheim Animal Health på vores produktionsfacilitet i Kalundborg.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.