Overvej din salgsstrategi

I disse dage møder jeg ofte kornproducenter, der forståeligt nok ærgrer sig over en lav kornpris. Mængden af ærgrelser er ofte proportional med mængden af usolgt korn i laden. Kulturen i planteavlen i Danmark har været - og er endnu for mange- at vi lagrer vores korn til salg i bedre tider. Ser vi på historien er idéen heller ikke helt tosset. Kornprisen bunder ofte ud i høst og stiger i løbet af vinteren og foråret. Men ofte er stigningen ikke nok til at modsvare lageromkostningerne. Det er bare ikke altid, vi får det regnestykke med i betragtningen.

Allerede fra det tidspunkt, såmaskinen sættes i jorden, har planteavleren en prisrisiko i sin produktion. I samme periode lægger vi budget for det kommende år. Ser vi mod andre brancher, er det netop i denne periode, en del af råvareforbruget og produktionen prissikres. Men i landbruget vil vi så gerne sælge på toppen, så vi venter.

Hvis du tidligt prisfastsætter 30 pct. af din kommende høst, så- rammer du aldrig pristoppen. Men du risikerer heller ikke at sælge hele mængden i panik - på bunden - ovenikøbet efter et års oplagring med de omkostninger, det nu indebærer. Så skift derfor strategi. Udnyt den normale sæsonbevægelse med prisstigninger i løbet af vinteren og foråret til at prissikre dele af den kommende høst og ikke den forgangne. Vær på forkant og ikke på bagkant. Det er måske lidt kedeligt, men jeg garanterer et fald i mængden af ærgrelser næste år.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle