Peder Tuborgh om mælkepris: Det kan gå alle vegne med corona

Peder Tuborgh afviser at spå om coronas påvirkning af forretningen, sådan som andre virksomheder har gjort. "Det kan gå alle veje", lyder det.

"Det spekulerer vi ikke i nu. Lige nu handler det om et stykke meget praktisk arbejde".

Sådan konstaterer øverste topchef i Arla Foods, Peder Tuborgh på spørgsmålet om, hvordan corona-virussens hærgen og mange restriktioner vil påvirke forretningen Arla.

"Vi vil ikke ind i det på nuværende tidspunkt. Vi ser, at der er efterspørgsel på fødevare, og det skal vi efterkomme. Vi har også klaret hamstringen og ydet en god indsats. På den måde oplever vi ikke flaskehalsproblemer", forklarer han.

"Hvordan det hele vil udspille sig i verden på 3-6 ugers sigt, spekulerer vi ikke i. Man kan simpelthen ikke lave de prognoser. I stedet koncentrerer vi os om at holde forsyningskæden i gang og sørge for, at alle led i værdikæden tager det her meget alvorligt".

- Dette kan vel meget let påvirke indtjeningen i Arla? FrieslandCampina har allerede udtalt, at de forventer et fald indtjeningen i år på grund af corona?

"Det kan gå alle mulige veje. Vi kan ikke spekulere i det nu. Vi har endnu ikke set nogen påvirkning, men det kan vi komme til at se. Jeg vil ikke spekulere, om det bliver op eller ned,  og jeg synes, at det er en forkert diskussion lige nu", forklarer Peder Tuborgh og understreger, at han i stedet har fokus på fødevare-leverancerne og medarbejdernes sikkerhed.

Forretningen er påvirket

Arla Foods kunne efter over et år med en fastholdt mælkepris i denne måned hæve med afregningen en eurocent, 7,45 øre per kilo til andelshaverne. Samtidig har der lydt rygter om, at der kunne være mere på vej de kommende måneder - men corona kan altså påvirke denne forårsdrøm kraftigt.

Peder Tuborgh og hans ansatte har tydeligt mærket, at efterspørgslen er skiftet på markederne, omend han understreger, at der "ikke er tale om et stort skifte".

"Der, hvor vi ser den største forandring er hele vores foodservice-forretning. Det er ikke kun i Danmark, men i det hele taget. Efterspørgslen er gradvist blevet mindre og mindre, for der er grundlæggende ikke mange, der går ud og spiser. Men produkter, der finder vej ud til folks egne hjem, er til gengæld i vækst", siger mejeribossen, der også kunne se på salgstallene, at der blev hamstret onsdag aften i Danmark.

I sidste uges så Arla desuden, at salget af langtidsholdbar mælk - den såkaldte UHT-mælk - steg i Tyskland.

"Det udspiller sig forskelligt fra land til land og skifter fra dag til dag. Men vi kan følge med i det", pointerer han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle