Plantebaserede madvarer er ikke boomet endnu, men dagligvarekæde tror på det

Selvom Salling Group efter planen fordobler sin omsætningen inden for det plantebaserede område frem mod 2030, vil salget forsat være på et étcifret procentniveau for selskabet.

Det gør sløjt til med salget af plantebaserede varer i butikkerne. Det skriver Børsen.

Ifølge avisen er salget i dagligvarebranchen langtfra prangende på trods af flere års kampagner. Det fortæller blandt andet både Salling Group og Lidl.

Ingen af koncernerne ønsker at afsløre deres præcise salgstal, men bekræfter, at det er på et relativt lavt niveau. Derfor har landet største dagligvarekoncern Salling Group også netop lanceret en ny priskampagne for at sætte skub i markedet.

Lige nu fører Salling Group omkring 100 forskellige varenumre inden for det plantebaserede område. Koncernens mål er at fordoble omsætningen fra plantemad inden 2030, men selvom det lykkes vil salget fortsat være på et étcifret procentniveau i selskabet.

- Der er flere årsager til, at markedet endnu ikke er større, og prisen er ikke hovedårsagen. Vi ønsker dog, at det ikke skal handle om pengepungen ift. at spise plantebaseret. Vi er vanedyr, og vores madvaner er så indgroede i os, at en ny dagsorden tager tid at få ind i kulturen, siger Henrik Vinther Olesen, der er kommunikationsdirektør og csr-chef i Salling Group.

Han indrømmer, at dagligvarebranchen generelt har været lidt for langsom til at omstille sig til også at sælge plantebaserede madvarer, men at tiden nu er inde til at gå forrest med udviklingen.

/kold 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle