Provokatør vil sparke landbruget mod nye succeser

Der blev spillet heavy metal, bandet, grinet og surmulet da den følelses- fremkaldende konsulent Christian Campbell leverede sit foredrag 'Business Unusual' til Vækst'18.

Christian Campbell er uddannet psykoterapeut og har kombineret sin viden om menneskelig psyke med traditionel forretning. Det har ledt til følgende særprægede og selvopfundne stillingsbetegnelse, der kan findes på mandens egen hjemmeside.

Business-provocateur: En person, der bliver hyret, når der er behov for at ryste posen, udfordre status quo og sikre et gennembrud. 

Og på LandbrugsMedierne og Yaras konference Vækst’18 blev posen godt og grundigt rystet, da Christian Campbell leverede et oplæg, der skulle motivere, provokere og opfordre tilskuerne til at tænke anderlede, når det kommer til forretning.

”Jeg håber, at folk får en reel forståelse for, at man bliver nødt til at bryde rammer. Man kan ikke bare tænke traditionel udvikling, hvis man virkelig vil frem ad som virksomhed. Hvis man vil skabe gennembrud, skal man gå de veje, som andre ikke tør gå, og det skal folk tit skubbes til for at turde”, siger Christian Campbell om sin mission med foredraget.

Han brugte blandt andet tid på små øvelser i løbet af foredraget for at illustrere de rammer man som ansat i en virksomhed, kan blive begrænset af i hverdagen.

”Som branche har landbruget en masse restriktioner. Der er en meget, som man ikke må, og de ting fokuserer vi tit på, fordi det er nemt. Men der er også en mange ting, man gerne må, men de er sværere at udnytte, fordi man selv skal finde på dem”, fortæller erhvervskonsulenten, der håber at hans alternative metoder kommer til at gøre stort indtryk på de fremmødte.



I løbet af det energiske foredrag blev der blandt andet spillet heavy metal musik for de 400 gæster. Det fik nogle til at smile og grine, enkelte jakkesætsbeklædte mænd sad og rockede voldsomt til musikken og andre sad med korslagte arme og så skeptisk rundt i lokalet.

”Når jeg beslutter at lave sådan et nummer, så er jeg klar over, at nogle tilskuere går tabt, men det er ikke så vigtigt. Det vigtigste er de 15-20 procent, som man siger skaber fremtiden. Den lille del vil blive påvirket desto mere, ved at jeg tager den chance, og forhåbentlig kan jeg virkelig rykke noget i deres tankegang”, lyder det fra Christian Campbell. 

Gennem hele foredraget holdt han en hurtig kadence på leverede budskaber, og Christian Campbells selvbeskrevne facon som ’Københavnersmart konsulenttype’ delte tydeligt vandene i salen.

”Der er mange, som synes, at jeg er skide irriterende, fordi jeg trykker på nogle knapper og følelser, vi ellers fortrænger. Men sjovt nok kommer folk ofte hen til mig, selv flere år efter at jeg har talt foran dem. De synes måske stadig, jeg er irriterende, men de fortæller mig også, at jeg havde fat i noget, af det jeg sagde. At de har tænkt over det siden og måske endda aktivt ændret adfærd på nogle punkter”, fortæller provokatøren.

Lær at gå

Under foredraget sammenlignede han det at tage chancen og gå nye veje i sin forretning med at skulle lære at gå, når man er spædbarn. Det er svært og kræver stort fokus, og man kommer til at falde flere gange undervejs var det helt nedkogte eksempel.

”Man ser også fjollet ud i starten, når man lærer at gå. Men hvis man ikke tør prøve, så rykker man aldrig noget. Det gælder også i forretningsverden. De fleste er bange for at bevæge sig derud, og det er den adfærd, jeg prøver at gøre op med”, fortæller Christian Campbell.



Den fremtrædende erhverskonsulent har holdt oplægget for mange forskellige typer erhverv, men tror at tilskuerne fra landbrugsindustrien kan tage noget med hjem, der adskiller sig fra andre brancher.

”I medierne ser jeg et billede af landbruget, der er lidt trægt. Det er en superdygtig branche, men den skal blive bedre til at kommunikere til omverdenen, og allervigtigst skal virksomhederne lære, at kommunikere specifikt til de målgrupper de ønsker. For mange prøver at ramme alle på en gang, og det kan ikke lade sig gøre”, lyder rådet for konsulenten, der tror fuldt og fast på, at oplægget også gjorde indtryk denne gang. 

”Det ville være meget anderledes end normalen, hvis ikke der er nogen fra selskabet her, der på et senere tidspunkt kommer op og fortæller mig, at de har kunnet bruge det jeg sagde til noget”, lyder den selvsikre kommentar fra Christian Campbell.

Læs mere om foredraget 'Business Unusual' her.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle