Rådgiver i presset sektor: Det er nu forbrugerne bør vælge dansk kød

Coronakrisen presser dansk kalveproduktion. Rådgiver mener, at det er på høje tid at mobilisere en 'spis dansk' kampagne.

Gå forbi det udenlandske kød og køb i stedet en pakke med dansk okse- og kalvekød. Det kan være med til at redde en hel sektor.

Sådan lyder appellen fra kalverådgiver Per Spleth, Seges Husdyrinnovation.

Udmeldingen kommer netop nu, hvor producenterne af okse- og kalvekød er pressede på økonomien, fordi coronakrisen har medført faldende noteringer på kødet. For flere producenter er overlevelsen på spil netop nu, fortæller Per Spleth.

"I branchen kan vi arbejde på forskellige faglige og politiske tiltag, men overfor forbrugerne ser jeg et stort behov for en ’spis dansk kampagne’. Vi kan ikke bestemme, hvad detailhandlen lægger i køledisken, men forbrugerne kan sende et signal om at støtte dansk landbrug", mener Per Spleth.

Lukningen af restauranter og cafeer i store dele af Europa har gjort det svært for såvel danske som europæiske slagterier at afsætte det gode kød. Når forsamlingsforbuddet samtidig betyder, at konfirmationer og fødselsdage aflyses, kan slagterierne let brænde ind med de gode kødstykker.

De danske slagterier har på stribe skåret i noteringen de seneste uger, men forbrugerne kan indgyde en optimisme i det stærkt pressede erhverv, hvis de køber mere dansk, mener rådgiveren.

"Det er ikke nok at købe det hakkede, danske okse- og kalvekød. Der skal også steaks og mørbrad med i kurven. Som branche vil det være alletiders og tiltrængte hjælpepakke, hvis forbrugerne efterspørger mere dansk okse- og kalvekød. Det kan få detailhandlen til at flytte deres indkøb", mener Per Spleth.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle