Rekordsalg sender 223.000 kr. retur til hver af Danægs landmænd

Danæg landede en rekordomsætning på godt 1,3 mia. kr.  i 2019. Det er den største omsætning i koncernens 125 år lange historie.

Danæg-koncernens omsætning steg i 2019 med 30 mio. kr. til godt 1,3 mia. kr.

Det er rekord for fødevarekoncernen, der også rundede en milepæl med en volumen, der for første omgang nåede over 100.000 ton - svarende til 1,6 mia. æg. Det skriver DLG i en pressemeddelelse.

Resultat før skat (EBT) lander på 41 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til rekordåret 2018.

Som en positiv effekt af årets resultat har generalforsamlingen i Danæg Holding A/S valgt at udlodde udbytte til sine ejere, Danæg Amba og DLG Amba. I forlængelse heraf har Danæg Amba valgt at udlodde i alt 14,5 mio. kr. tilbage til deres 65 danske og svenske andelshavere.

Dermed får en andelshaver i gennemsnit 223.000 kr. udbetalt i udbytte.

"Grundlæggende kan 2019 beskrives fra to forskellige vinkler. På den ene side har koncernen og koncernens selskaber fortsat en positiv udvikling i forhold til optimering og effektivisering af vores daglige drift, hvilket klart har styrket vores samlede konkurrencekraft og vi har øget vores omsætning", siger koncernchefen Jann Dollerup Vig Jensen og fortsætter:

"På den anden side har stor volatilitet på det nordiske ægmarked medført et stort prispres, som påvirker vores resultat. Alt i alt kommer vi ud af året med et tilfredsstillende resultat. Det vidner om stabilitet og en Danæg-koncern, der følger den fastlagte retning i vores koncernstrategi". 

Strategi giver pote

Et af målene i koncernstrategien 'Ready for the next level' er netop at hæve omsætningen, hvilket koncernen har gjort kontinuerligt de seneste fem år.
 
"Koncernens helt store fokus er nu at øge vores afsætning. Det er derfor glædeligt, at omsætning nu for første gang er kommet over 1,3 mia. kr., og vi har målrettede planer om at løfte både top- og bundlinje yderligere i de kommende år", siger koncernchefen.
 
Som et led i strategien lancerede Danæg i 2019 en serie af økologiske mayonnaiser, som er udviklet i samarbejde med Nordisk Tang.
 
"Vi oplever en øget efterspørgsel efter vores produkter - både skalæg og forædlede ægprodukter - særligt på eksportmarkederne, hvor kunderne i stigende omfang er villige til at betale for kvalitetsprodukter og fødevaresikkerhed. Generelt må vi sige, at eksporten i stigende grad bidrager positivt til koncernens udvikling, mens vi fortsat oplever et meget stort prispres på vores nordiske hjemmemarkeder, hvor marginerne ofte er ganske små", uddyber Jann Dollerup Vig Jensen.

Bortgang for buræg presser

Det nordiske ægmarked har generelt været under pres i 2019, melder koncernen, fordi markedsbalancen for æg har været påvirket af efterdønningerne fra den store konvertering fra buræg til alternative produktionsformer i Danmark.

Derudover pressede en øget konkurrence fra import af udenlandske æg også udviklingen i 2019 - og forventes også at have en effekt på markedssituationen i 2020.
 
"2020 bliver endnu et år, hvor vi fortsætter den fastlagte strategi. Vores strategiske prioriteter er derfor allerede lagt og er under fuld implementering her i starten af det nye år. I denne forbindelse kan det bl.a. nævnes, at flere nye og innovative produkter er på vej, samtidig med at vi styrker vores produktion via en række større investeringer. Vi forventer derfor, at 2020 vil bidrage til en yderligere styrkelse af koncernens forretning - herunder fastholdelse og udvikling af vores position som markedsledende i Norden," siger Jann Dollerup.

Faktaboks

Nøgletal for Dan-æg i 2019

  • Omsætning: 1,3 mia. kr.
  • Primær drift: 42 mio. kr.
  • EBITDA: 64 mio. kr. 
  • Årets resultat EAT: 33 mio. kr.
  • Egenkapital: 200 mio. kr.
  • Soliditetgrad: 47,7 %

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle