Rekordvækst i salget af økologisk ost

I 2020 blev der solgt 5.800 ton økologisk ost i detailhandelen – 24 pct. mere end året før og den største mængde nogensinde.

Aldrig før har danskerne købt så meget økologisk ost som i 2020. Sidste år blev der nemlig solgt 5.800 ton økologisk Danbo, Havarti og andre typer mod 4.700 ton året før. Det svarer til en vækst på 24 procent.

Det skriver mejeri.dk.

”Sidste år så vi det suverænt største salg af økologisk ost nogensinde,” siger chefkonsulent Ejvind Pedersen, Landbrug & Fødevarer, og bemærker, at omsætningen i 2020 steg 14 procent – fra 507 mio. kr. til 576 mio. kr.

Som årsag til den store stigning peger han på, at landets mejerier er begyndt at satse mere på øko-ost ved dels at øge produktionen, dels at tilbyde et bredere sortiment og flere specialoste. Dertil kommer en ’corona-effekt’, i form af at mange arbejdede hjemme i 2020 og bl.a. spiste brød med økologisk ost i middagspausen. 

’Et gennembrudsår’

Når det gælder økologiske mejeriprodukter, har ost stået i skyggen af økomælk – der har en markedsandel på 33 procent – og yoghurt, smør og blandingsprodukter, som udgør knap 20 procent af det samlede salg.

Selv om øko-osts markedsandel kun udgør cirka 7 procent og dermed fortsat halter markant bagefter sine øko-brødre og søstres markedsandele, vil Ejvind Pedersen gerne kalde 2020 for et gennembrudsår for økologisk ost.

”Væksten i salget i detailhandelen vil helt sikkert fortsætte, men det bliver spændende at se, om stigningen bliver lige så stor i 2021 som sidste år, idet mange nu er vendt tilbage til deres arbejdspladser. Men forbrugere, der køber økologi, er meget loyale og plejer at holde fast i deres valg. Det så vi fx under finanskrisen, hvor væksten i økologi fortsatte, mens det øvrige salg i detailhandelen stagnerede,” fortæller Ejvind Pedersen.

Netop osten har flere gange været omtalt som det afgørende skridt videre for det økologiske salg. Både fordi der går store mængder mælk til osteproduktionen, hvor 10 liter mælk skal bruges for at få et kilo ost og osteproduktionen er oplagt at anvende til at balancere den ofte svingende mælkeindvejning - men også fordi værditilvæksten er høj på at forvandle mælken til ost.

De øvrige økologiske mejerikategorier kan også notere en øget afsætning i 2020. Salget af økologisk smør og blandingsprodukter gik 9 procent frem, mens der blev solgt 5 procent mere økomælk.

Med et samlet salg på i alt 3,3 mia. kr. er mejerivarer næststørst i kategorien økologi efter frugt og grønt i 2020. I alt udgjorde den totale afsætning af økologiske fødevarer sidste år 16 mia. kr. – 14 procent mere end året før. 

 


 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle