Restauranter og kantiner importerer kylling i stor stil - men forbrugerne vil have dansk

Foodservicesektoren indkøber i høj grad kylling fra udlandet, selvom forbrugerne helst vælger dansk.

Når restauranter, kantine og takeaway-steder indkøber kylling, så er det oftest kød importeret fra f.eks. Thailand eller Brasilien.

Det skriver Fødevarewatch, der har fået en beregning fra Landbrug & Fødevarer, der viser, at nogle segmenter anvender op imod 80 procent importeret frostkylling.

"En del af den udenlandske kylling rejser halvvejs rundt om kloden for at nå til Danmark – fra lande som Brasilien og Thailand. Op mod 80 pct. af kyllingen i away-from-home-kategorien er udenlandsk. Og det er måske konservativt sat. Tallet kan være højere," siger Andreas Buchhave, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, i en skriftlig kommentar til Fødevarewatch.

Det høje forbrug af importeret kød strider mod forbrugernes ønske, da en undersøgelse foretaget af Epionion fra 2015 viser, at 58 procent af danskerne foretrækker dansk kød.

Det er svært at sige præcist, hvor stor en del af foodservicesektorens forbrug af kylling, der er udenlandsk, men ifølge L&F er der en klar forklaring på, hvorfor danske kyllingeproducenter går glip af kontrakter.

"I foodservice tæller kun en parameter - pris," siger Andreas Buchhave.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle