Sådan ramlede korthuset i BMG-sag: Udskudte betalinger afslørede svindel

Januar-betalinger til en lang række landmænd blev udskudt. Den efterfølgende telefonstorm blev afgørende for BMG.

Leverandørernes reaktioner på ikke at have fået betaling som aftalt i januar-terminen, startede den lavine, der afslørede BMG-direktørs årelange svindel.

Det fortalte kurator Søren Christensen Volder, da han tirsdag holdt det første af to informationsmøder for de mange leverandører, der står til at tabe millioner af kroner på kollapset i den Randers-baserede kornhandler BMG.

Dermed er offentligheden og de mange undrende kunder for første gang kommet lidt tættere på, hvordan den omfattende svindel blev afsløret.

"12. januar skulle der køre vældig mange betalinger til landmænd. Og helt konkret er en del af svindlen de seneste år foregået ved, at medarbejdere har lagt betalinger ind, som Jens Møller (den nu bortviste og svindelanlagede direktør, red.) så, når medarbejderne var gået hjem, har krediteret igen", fortalte kuratoren.

"En del, der skulle have betalinger, fik dem som aftalt 12. januar. Men der var 44, der ikke fik. Ellers kunne max på kassekreditten ikke stemme."

Den efterfølgende reaktion fra de ramte landmænd satte lavinen igang, forklarede Søren Christensen Volder.

"Den 13., da folk så, at pengene ikke var gået ind, startede en telefonstorm.  Mange henvendte sig, om ikke den første dag, så de efterfølgende. Det fik nogle medarbejdere til at spørge, hvad der var foregået. Og det kunne Jens Møller ikke dæmme op for længe".

Jens Møller har siden i en udtalelse beklaget følgerne af sine handlinger.

Nødbremsen først trukket to uger senere

Flere af de nu tidligere leverandører stillede sig på informationsmødet i Sorø undrende over for, at BMG helt op til konkursen, der først indtraf tirsdag 29. januar, ikke var sket før.

Helt op til fredagen før, altså den 25. januar, blev der hentet korn hos flere sjællandske landmænd. I den første meddelelse fra selskabet om svindlen og BMG's økonomiske problemer, skrev direktør og ejer Søren Blach, at man havde fået første indikation på svindlen torsdag 24. januar.

"Har du en ide om, hvorfor man fortsatte med at hente korn og indgå kontrakter. Hvorfor udsætte landmænd for uoverskuelig risiko? Man kunne bare have holdt pause", spurgte en af de fremmødte landmænd i Sorø.

"Jeg er enig. Men min fornemmelse er, at man ikke fra starten forstod det fulde omfang af, hvad der var sket. En del vognmænd var sat i bestilling inden da og skulle afhente korn", sagde kurator Søren Christensen Volder og tilføjede:

"Det vil indgå i vores vurdering, om man burde have trukket i den store nødbremse allerede da og om man har fortsat ud over den åbenbare dato".

Svindel - og en række dårlige handler

Ifølge kuratorens redegørelse er svindlen ikke foregået med decideret fiktive fakturaer. I stedet har direktøren ført et sindrigt system, hvor han har krediteret eksisterende aftaler frem og tilbage, samt har justeret lagerbeholdninger kunstigt op og ned.

Men derudover har han efter advokaternes foreløbige vurdering også foretaget stadig dårligere handler for at holde virksomheden oven vande.

"Det, der også sker, er, at man har solgt tingene billigere, end man har købt dem. Det skyldes, at man har haft behov for likviditeten. Ovre hos mig hedder det at tisse i bukserne, for det luner jo kun lige i en periode", forklarede han og gav en mulig årsag til, at den ellers handelsvante og erfarne direktør alligevel indgik aftaler med tab:

"Hvis man har en forestilling om, at miraklet kommer lige om lidt og man kan rette op på det hele", lød det.

Den foreløbige vurdering er, at omfanget af svindlen løber op i omkring 70 mio. kr. Kuratorerne har hyret et revisionsfirma til at gennemgå BMG's økonomi fuldstændigt. Også med henblik på eventuelle erstatningssager og politianmeldelser.

Emneord

BMG

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle