Salget af mælk falder: Arla vil kompensere med ny produktserie

Produkserien Arla Protein skal ramme danskerne, og allerede nu tyder alt på en stor vækst.

Danskere drikker mindre og mindre mælk. Salget af drikkemælk er faldet 2-3 procent i gennemsnit årligt i en lang periode.

For at kompensere for en del af faldet - og for at få endnu flere af sine råvarer ind i mejeriprodukter med højere værdi – vil Arla nu under brandet Arla Protein lancere en række nye produkter med et særligt højt proteinindhold, skriver Børsen.

Det oplyser den netop tiltrådte direktør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen, der nu er ansvarlig for afsætningen på et af Arlas vigtige hjemmemarkeder.

Her var salget til detail- og foodservicekunder sidste år på omkring 9 mia. kr. (1,2 mia. euro).

- Arla Protein-produkter passer rigtig godt til forbrugernes generelt stærkt øgede sundhedsfokus og ind i en anden global megatrend med stadig flere “on the go”-produkter – eksempelvis proteindrikke, som travle forbrugere nemt kan indtage, mens de er på farten, siger Henrik Lilballe Hansen.

Stort vækst

Selv om omsætningen stadig er forholdsvis lav, er væksten for varer med højt proteinindhold allerede relativt høj. På europæisk plan har Arla firdoblet sit salg siden 2019. I Danmark ventes salget fordoblet til ca. 7 mio. kg fra 2022 til i år.

Under sit proteinbrand har Arla i dag skyr og drikkeskyr, nogle desserter og chokolademælk. Men der er ting i pipelinen – både til lancering i år, næste år og i 2025, afslører direktøren.

Henrik Lilballe understreger, at det overordnet på det danske marked handler om igen at få gang i væksten for mærkevarer som Lurpak-smør, Castello-ost med mere, så snart markedet er til det. Mærkevarerne giver bedre indtjening.

/rost

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle