Seges-chef: Du skal altid tilbyde de unge en flugtvej

Forkælede, uansvarlige og se-mig-afhængige? Eller målrettede, seriøse og dygtige? Nok lidt en smagssag, hvilken etiket man vil klistre på unge mennesker. Men at det kræver et særligt talent at få dem ind i virksomhederne er der ingen tvivl om.

Jeg tror, at det er allervigtigst at vise unge mennesker, der skal ind i en virksomhed, at der også er en vej ud!«

Udviklingschef Jakob Lave fra Seges kan godt selv høre, at det lyder lidt selvmodsigende, at man skal pege på udgangsdøren samtidig med, at man gerne vil ansætte. Han skynder sig da også at tilføje, at det jo ikke er meningen, at de skal hurtigt ud igen.

»Men dagens unge kan blive helt paniske ved tanken om at vælge forkert. At gå i gang med en uddannelse eller et job, der ikke kan bruges andre steder, er et mareridt for de unge. De er blevet tudet ørerne fulde med, at man skal få en studentereksamen, for så står alle døre åbne. Og den opfattelse følger dem videre.«

Mulighed for karriere

Flugtvejen behøver sådan set ikke at føre ud af virksomheden, understreger udviklingschefen. Det kan også være det, man kalder one-level-up, altså et karriereforløb.

»Fortæl de unge, at det, de laver nu, kan føre videre til et andet godt job i virksomheden. Det er også en flugtvej. De unge er ekstremt optagede af, hvad de kan blive til. Og de virksomheder, der ikke oplever det blandt deres ansatte, rekrutterer på et for tyndt grundlag, vil jeg vove at påstå.«

#SoMe og #FoMo

Det kommer næppe som nogen overraskelse, at unge i dag er optaget af de sociale medier. Derfor er de også kendt under navnet #SoMe-generation. Dertil kommer begrebet #FoMo, Fear of missing out, der dækker over, at de er på hele tiden, deler alting og sammenligner og inspirerer hinanden.

»Og det skal vi forstå at udnytte i virksomhederne,« fastslår Jakob Lave.

»De unge er motiveret af, at det skal give mening, det de foretager sig. Så de skal kunne se det meningsfulde i deres job. Og de skal have gode historier at dele med alle de andre på nettet, påpeger Jakob Lave og tilføjer lidt eftertænksomt:

»De unge er egentlig ikke så robuste, som vi måske tror. Vi forældre har langt hen ad vejen beskyttet dem. Så de skal stryges lidt med hårene, samtidig med at man stiller krav. Det hjælper ikke noget at blive irriteret over det.«

Opvasker eller ingeniør

Og så er der jo også lige dem, der bare for enhver pris hellere vil være opvasker hos Apple end ingeniør i Danish Crown, fordi det ikke er smart at have med fødevarer eller landbrug at gøre. Hvad stiller man op med dem.

»Altså, de er der jo selvfølgelig, de unge, der helst vil være på TV3. Men for langt de fleste handler det om sikkerhed, muligheder og mening. Og det skal virksomhederne bruge til at lokke den rigtige arbejdskraft ind,« fastslår Jakob Lave.

Største udfordringer i en forandringstid

  1. Loyalitet: Unge møder ikke kl. 8 og går hjem når de fylder 65.
  2. Flugtveje: Vis der er en karrierevej - også selvom de kan rejse til konkurrenten
  3. Hvad er meningen: Vis de unge sammenhænge i fødevarebranchen.
  4. Robusthed: Gør de unge robuste ved at stille krav og vise vej.
  5. Synlighed: Generationen vil overraskes. Kampen om talenter intensiveres.

Faktaboks

Jakob Lave

  • 2014-: Udviklingschef i Seges med særlig fokus på ledelse og management
  • 2007-2014: Uddannelseschef, Videncenter for Landbrug (Seges) 
  • 2005-2007: Forlagschef, Landbrugsforlaget
  • Uddannet lærer og master i ledelse fra CBS
  • Bestyrelsesposter i Erhvervsakademi Aarhus og landbrugsskolen Havredal

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle