Slagteriejer: Derfor kan vi ikke betale mere for okse- og kalvekød

Huder og biprodukter er svære at afsætte lige for tiden. Det dæmper den danske pris på okse- og kalvekød, forklarer slagteriejer.

Der er ikke så mange penge i huder, som der tidligere har været.

Der er ikke den samme efterspørgsel efter biprodukter, som før.

Og så er der massiv konkurrence på fersk oksekød i EU.

Sådan forklarer Lars Andersen, indehaver af Danmarks største private kreaturslagteri, Himmerlandskød, om årsagerne til, at noteringen for dansk okse- og kalvekød pt. er presset og blandt de laveste i EU.

Til et møde for slagtekalveproducenter i det midtvestjyske igår, fortalte Lars Andersen, at han i dag betaler 2,5 kr. mindre pr. kg sammenlignet med 2015, som var et år præget af høje priser.

"Og årsagen er en nogenlunde lige fordeling mellem afsætning af fersk kød, huder og biprodukter", sagde han.

Brexit og prisopmærksomme danskere

I forhold til afsætning af det ferske kød, er det forskellige faktorer, som påvirker afsætningen af okse- og kalvekød.

For Himmerlandskøds vedkommende sælges en del oksekød til eksport, og her presses man især af irske slagterier, som afsøger nye markeder, hvis de mister det engelske marked som følge af Brexit.

"Jeg kan se, at de irske landmænd får en fin pris sammenlignet med den danske, men vi har tidligere set, at irerne kan købe dyrt og sælge billigt. Pt. er de meget agressive for at vinde markedsandele", fortalte Lars Andersen.

I forhold til kalvekødet, som især interesserede de 130 deltagere i mødet for slagtekalve, er situationen anderledes.

For kalvekød er i modsætning til hvad flere troede, ikke en eksportvare. I hvert fald ikke for Himmerlandskød.

"Vi sælger det primært i Danmark og vi må konstatere, at de danske forbrugere gerne vil se rabatter. Det piner mig, at vi vores kød altid skal forsøges solgt med et tilbudsmærke på", lød det fra Lars Andersen.

Han håber, at en kommende mærkningsordning, kan løfte interessen for det danske kød. Ligeledes vil en indsats for at markedsføre dansk kød som klimavenligt kød, også kunne smitte positivt af på salget.

"Men som branche skal vi også kigge indad. Efter 2015 steg produktionen af danske slagtekalve, fordi prisen var rigtig god. Og markedet er i ubalance lige nu", sagde Lars Andersen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle