Solid efterspørgsel holder hånden under høj notering i Danish Crown Beef

Båret af et løft i omsætningen har Danish Crown Beef i del første del af regnskabsåret 2022/23 øget den gennemsnitlige afregning for andelsejernes kreaturer med næsten 20 procent.

En god efterspørgsel fra forbrugere og kunder i Europa, og understøttet af et lavere udbud af kreaturer, bringer Danish Crown Beefs omsætning op på 3,1 milliarder kroner i de første seks måneder af regnskabsåret 2022/23.

Det er en fremgang på syv procent sammenlignet med samme periode i 2021/22.

Det skriver slagteriet i en pressemeddelelse.

- Vi er kommet ganske solidt gennem de første seks måneder af regnskabsåret. Der har været fornuftige salgspriser både på hjemmemarkedet og på eksportmarkederne. Det har været med til at drive omsætningen op, ligesom vi er godt understøttet af en stærk drift i vores tyske slagterier og en stabil indtjening i Scan-Hide, siger Finn Klostermann, administrerende direktør i Danish Crown Beef.

Omsætningsfremgangen har været med til at sikre, at Danish Crown Beef i gennemsnit har afregnet andelsejerne 19,8 procent højere i de første seks måneder af regnskabet i forhold til samme periode i 2021/22.

Helt konkret er landmændene i gennemsnit blevet betalt 32 kroner per kilo mod 26,8 kroner per kilo sidste år.

Knap så positive streger bliver der tegnet hos grise-delen af Danish Crown. Her er både indtjeningen og konkurrencekraft under pres.

Det taler sit tydelige sprog i det halvårsregnskab som Danish Crown har fremlagt torsdag formiddag.

Optimistiske for 2023

Det er ambitionen at fortsætte omsætningsvæksten i oksekødsdivisionen.

- Afregningen til de danske landmænd er lige nu på et fornuftigt niveau i et europæisk perspektiv. Her ved indgangen til vores højsæson, sommeren, ser vi en stabil afregning, og der er grund til optimisme i forhold til at fastholde vores konkurrencekraft i markedet, forklarer Finn Klostermann.

Væksten skal holdes i gang gennem yderligere forædling og specialisering, som er omdrejningspunktet i Danish Crowns strategi, Feeding the Future, lyder det.

- Vi er et rigtig godt sted i Danish Crown Beef og derfor kan der arbejdes fokuseret på at forløse vores strategi i de kommende år. De råvarer, vi har til rådighed, kan vi blive endnu bedre til at værdiforædle, så vi vil have benhårdt fokus på vores målsætning, værdi over volumen. Derfor vil vi i højere grad fokusere vores investeringer på innovation og marketing, siger Danish Crowns administrerende direktør.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle