Spørge-Jørgen i stalden kan sænke dødeligheden
Det er vigtigt, at alle nye tiltag drøftes med alle de medarbejdere, der har deres gang i afdelingen, så alle er vidende om, hvilke opgaver der skal løses.

Af Anders Peter Andersen, svinerådgiver, LMO

På mine besøg rundt, hos mine kunder oplever jeg tit følgende situationer:
Ved en gennemgang af stalden med en medarbejder får jeg at vide hvilke opgaver vedkommende udfører, for eksempel fra kl. 7.00 til 9.00. Når jeg så giver en tilbagemelding til lederen eller alle om kaffebordet kommer der tit en kommentar som lyder cirka sådan her: Har du ikke glemt, at vi også gør dette?

Eller:  Når jeg har medarbejderne uden lederen får jeg spørgsmålet: Hvorfor er det egentlig, vi giver ekstra mineraler på gulvet hos poltene?

Svigt i kommunikationen

I begge tilfælde er der sket større eller mindre kommunikationssvigt. For det første er det vigtigt at alle nye tiltag drøftes med alle de medarbejdere, der har deres gang i afdelingen, så alle er vidende om, hvilke opgaver der skal løses.

Ligeledes er det vigtigt at informere alle om, hvilke opgaver der fjernes. Det er spild af tid og andre resurser, at der bliver lavet ting, som har vist sig ikke at have den ønskede effekt.

Samtidig skal det sikres at alle forstår hvorfor en opgave løses.

Her har jeg for nylig oplevet, at medarbejderne ikke havde forstået vigtigheden af, at de skulle give før-faringsfoder syv dage om ugen og ikke kun mandag til fredag. De var ikke blevet fuldt informeret om, at diegivningsblandingen var blevet ændret til mere protein, og at der derfor skulle tildeles en fiberblanding fra indsættelse i farestalden og frem til kastration.

Dette var bare et af mange eksempler jeg kunne nævne.

Dagbog fra Polen: Poldanor producerer 1.300 OUA-grise om ugen - her er strategien i stalden Svin Torsdag 9. marts 2017 · 11:17

Trygge ved at spørge

Husk derfor at dele viden på staldgangen, og afhold eventuelt møder med en gennemgang af arbejdsplanerne for alle afsnit.

Og ikke mindst skal der arbejdes hen mod en situation, hvor alle medarbejdere er trygge ved at spørge: hvorfor.

Jeg havde for mange år siden en fysiklærer, som blev så glad, når der var nogle i klassen, der stillede spørgsmål. Simpelthen fordi han var bange for, at vi ikke havde fattet noget som helst, hvis der ikke var et eneste spørgsmål.

Husk på, at der ikke findes dumme spørgsmål. Den, der spørger, forsøger faktisk at blive klogere på, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.

Jeg kommer gerne og spørger: hvorfor gør I det her? Men I kunne også starte med at spørge hinanden i stalden: Hvorfor gør I det her? Dette kan være med til at starte en kulturændring hos jer.

Vi kan starte her: hvorfor skriver jeg denne artikel? Det gør jeg, fordi jeg gerne vil have at flest mulige grise overlever og flest mulige medarbejdere er glade for deres arbejde. Men naturligvis også fordi jeg håber nogle af jer bliver nysgerrige på hvile ting jeg kan hjælpe jer med.

Nu har jeg startet med at være ærlig overfor jer, så kan I være ærlige over for hinanden både som den der spørger og den der svare.
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle