Betalt indhold af Danish Agro

Spar tid, penge og få hjælp til rettidig omhu ved automatisering af dit arbejde

Formålet med SiloInsite er, at du både får en visuel og digital løsning til monitorering af dine siloer. Uanset hvor du befinder dig, kan du tilgå systemet og få et hurtigt og præcist overblik over dine siloer samt foderstatus.

Der er stor værdi for den enkelte landmand i besparelser på transportomkostninger og hele koordineringen og logistik mellem landmand og leverandør, samtidig med at man undgår forgæves kørsel, overfyldte siloer eller tomløb i siloerne.

Svineproducent Jonas Juhl ser mange fordele ved digital dataindsamling i svineproduktionen og digital monitorering af hans siloer. 

- Vi var ikke i tvivl om, at vi skulle være nogle af de første til at prøve løsningen, da vi hørte om hvilke muligheder, der er, for at få en meget mere nem og effektiv hverdag. Vores gammeldags måde at tjekke siloerne på var at banke på samtlige siloer, og vi brugte samtidig mange ressourcer på at skulle bestille foder i rette tid for at undgå at få tomløb, fortæller Jonas Juhl.

Siloer Danish Agro
Oversigt over de forskellige Siloer med kamera indeni. Foto: Danish Agro

- Vi hjemmeblander til det meste og har en del eksterne siloer, som vi skal bruge meget logistik på at holde øje med. Samtidig havde vi svært ved at holde styr på, hvilken kvalitet vores foder havde, da siloerne ikke blev tømt for ”gammelt” foder kontra det nye, der blev fyldt oveni. Så vi vidste ikke altid helt, hvad vi fodrede vores grise med, og det var svært at få logistikken til at hænge sammen med mængden af foderet – tit blev vores siloer overfyldte, og vi mistede dyrebart foder på det.

Det er en løsning, som alle burde få og vil sætte stor pris på, da man både sparer tid og penge samt får ro i maven. Det er en kæmpe hjælp til rettidig omhu.

Som en sidegevinst får du med din SiloInsite-sensor et integreret kamera, der giver mulighed for hele tiden at se, hvordan der ser ud inde i dine siloer. Dette bekræfter Jonas Juhl værdien af: 

Hvad hjælper løsningen dig med i det daglige?

- Alt i alt er vores planlægning blevet meget bedre. Vi kan hver især gå ind og kigge i systemet. Alle medarbejdere har nem adgang til det og har hver sin favorit – nogen bruger mest data-oversigten, og andre vil hellere kigge på kamera-oversigten. Fra lastbilchaufførens synspunkt kan han også se, om han lige skal tage ekstra foder med, så den bliver helt fyldt op, nu han tager turen alligevel. Det er virkelig en nem og brugervenlig måde at blive supporteret med automatisering i vores daglige arbejde med grisene.

- Herudover kan vi, uanset hvor vi er, tjekke foderbeholdning og fodertilstand og gribe ind, hvis vi kan se, at der er noget, der ikke stemmer overens via data og de billeder, vi ser via kameraerne inde fra siloerne.

Hvad vil det betyde for dig, hvis vi sørger for foderbestillingerne eller skubber en ordre frem til dig og følger med via måleren?

- Det vil betyde utrolig meget. Vi har blandingsnumre på, som passer til silonumrene, så det bliver en kæmpe fordel. Det bliver nemmere, fordi vi tømmer og rengør vores siloer, og der hvor Danish Agro leverer foder, kan vi se det med det samme via systemet, at nu kommer de og fylder op.

Kan du se nogen effektivisering af din hverdag, og kan du aflæse resultaterne direkte?

- Ja det kan vi tydeligt. Vi sparer meget tid. Og ønsker vi at se et samlet totaloverblik, kigger vi på det med det samme og kan se de resultater, som vi har behov for at vide noget om. Vi sparer meget tid fra tidligere forgæves kørsel. Ugentligt sparer vi ca. 4-6 timer bare i logistik, og vi kan se, hvilke siloer der skal have hvilket og hvor meget foder.

Er det nemt at aflæse målinger? 

- Ja det er super illustrativt og nemt at anvende. Nogle medarbejdere vælger kamera-oversigten, og andre vælger data-oversigten. Nogle vil gerne se, hvordan foderet ser ud og handle ud fra det.

Silo Danish Agro
Digital monitorering af silo 1 med detaljeret oversigt. Foto: Danish Agro

Hvor præcise er afmålingerne? 

- Det er meget præcise afmålinger, vi får, og vi kan bruge det til noget med det samme. Vi kan blandt andet se, når vores siloer med foder blandet med mælk sætter sig fast, og så ved vi, at vi lige skal ud og slå på siloen for at få det til at løsne sig igen.
Hvis der er afvigelser i data, kan vi hurtigt opdage, at noget ikke er, som det burde være, og så kan vi handle på det.

Hvad kan du bruge afmålingerne til?

- Nogle medarbejdere ser på kapaciteten, om det stemmer overens, og at tallene er det samme som altid. Hvis der er variationer, ved vi, at der enten er noget galt, eller noget der skal tjekkes op på.

- Det er nemt at komme i gang, og du vænner dig hurtigt til systemet. Vi monterer sensoren på din silo, og du kan herefter aflæse målingerne direkte på din PC eller telefon. Der kommer en ny måling for hver time – og allerede samme dag SiloInsite monteres, kan du anvende systemet.

ER det nemt at anvende?

- Det er meget nemt at anvende systemet. Det er brugervenligt og nemt at navigere rundt i, og vi kan hurtigt finde frem til data og se på de visuelle billeder nede i siloerne. Vi bruger mest systemet over computer, men vil helt klart tage app-funktionen i brug, så vi nemt kan tilgå det, hvis ikke vi lige har computeren med på farten.

Hvad fik dig til at tage beslutningen om opstart af SiloInsite?

- Min kollega startede med at bruge løsningen som den første i en af vores afdelinger, og så kom det helt af sig selv, at vi ønskede den samme løsning her. Vi tog hurtigt en snak med Jens Kirkebække fra Danish Agro og fik et tilbud på en løsning, der passede til vores behov.

Hvad er dine anbefalinger til andre landmænd?

- Det er en løsning, som alle burde få og vil sætte stor pris på, da man både sparer tid og penge samt får ro i maven. Det er en kæmpe hjælp til rettidig omhu. Man får styr på sin logistik og kan minimere mandetimer meget, da der ikke behøver at være så mange hoveder med inde over. Man får en anderledes ro på, da man kan stole på, hvad dataene siger – og hvad billederne viser.

- Min anbefaling er helt klart, at hvis du er hjemmeblander og selv står for logistikken, så er det et fantastisk redskab at have. Det er endnu mere effektivt, når Danish Agro leverer foderet samtidig med, for så har man den bedste løsning både logistik- og leveringsmæssigt. På baggrund af de sidste 48 timers forbrug får du med færdigfoder, automatisk en reminder pr. sms om, at der skal fyldes op. 

Ønsker du som Jonas også at prøve SiloInsite af på din bedrift? Vi tager udgangspunkt i dit landbrug og dagligdag og estimerer gerne en løsning til dig, der fortæller, hvor meget du sparer ved optimering af din logistik samt forgæves kørsel.

Det er en prisbevidst løsning, der er nem at starte op, og du kommer ikke til at bruge mere strømforbrug, end din mobiltelefon eller PC skal bruge i drift.

Faktaboks

Viden om Jonas Juhl – Kjær Knudsen

  • Antal medarbejdere: Give – Kjær Knudsen ca. 30 
  • Antal siloer: 9 med sensorer, de sidste 4 bliver tilkoblet i uge 39
  • Vi har kun sensorer lige nu på udendørs-siloerne.
  • Vores foderforbrug er ca. 35-36 tons til de 9 siloer (ca. 16.000 grise og 500 DanBred-søer)
  • De nye sensorer der skal sættes op, er ca. 50-60 tons på den ene, og den anden ejendom ca. 100 tons.
  • Vi producerer ca. 50.000 smågrise + 80.000 smågrise i klimastaldene. 

Emneord

sponsoreret , Danish Agro , digital løsning , digitalisering , svineproduktion , siloer , foder , SiloInsite

Fra samme annoncør

Forsiden lige nu