Stærkt resultat i svensk grovvaregigant

Det andelsejede Lantmännen kommer ud af de første fire måneder af året med et resultat, der er 14 procent større end samme periode sidste år.

Det er næsten skæbnens ironi, at det er færdige brød, der redder regnskabet for det største svenske grovvareselskab, der som alle andre i grovvaresektoreren må se i øjnene, at den lille kornhøst i 2018 har kostet på omsætningen. 

Svenske Lantmännen, der er i et tæt strategisk samarbejde med DLG, har i årets første fire måneder præsteret et resultat efter finansielle poster og før skat på 335 millioner svenske kroner eller cirka 234 millioner danske kroner.

I samme periode i sidste år var resultatet på 293 mio. s.kr. Der er altså tale om den stigning på hele 14 procent. Et resultat, som svenskerne ikke mindst i relation til den tørre 2018-sommer, der også herskede på den anden side af sundet, har alt mulig grund til at være tilfredse med:

"Begyndelsen af ​​2019 viser endnu en gang styrken og stabiliteten i Lantmännens brede forretningsportefølje. Selvom landbrugsaktiviteterne har mødt udfordringer efter den varme og tørre sommer, fortsætter næsten alle andre virksomheder positivt", siger koncernchef Per Olof Nyman, Lantmännen.

Svensk kornimport

Godt resultat eller ej. Virkningerne af sidste sommers tørke har fortsat indflydelse på flere af Lantmännens aktiviteter og især landbrugssektoren viser et lavere resultat end året før. Her er der tale om et tab på 28 mio. s.kr i forhold til sidste års resultat på 67 mio. s.kr., hvilket skyldes konsekvenserne af sidste års lave kornhøst og højere omkostningerne forbundet med kornhånteringen, fordi Sverige er blevet nettokornimportør. 

Fødevaresektoren, som er en stor bid af Lantmännens forretninger, viser et resultat, der er betydeligt højere end året før, og er altså det, der redder regnskabet for de første fire måneder. Resultatet inden for blandt andet brød er på 239 mio. s.kr. mod 157 året før. Lantmännen Cerealia har forbedret sit resultat primært på grund af en stærk udvikling i de internationale virksomheder i Rusland, Ukraine og på eksportmarkederne. Lantmännen Unibake fortsætter med at udvikle sig positivt og har øget salget markant fra sidste år. Den største vækst er i frosset brød.

Lantmännen fortsætter med at udvikle sig godt: rentabiliteten på de fleste områder er fortsat stigende, og vi ser gode muligheder for yderligere rentabel vækst i stort set alle virksomheder. Situationen i ledelsen til den kommende høst er vanskelig at vurdere, men naturligvis håber vi på en stor høst med god kvalitet. Ved at opretholde det stærke partnerskab mellem Lantmännen og vores medlemmer har vi alt for at fortsætte den positive udvikling", siger Per Olof Nyman.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle