Staldmøde: Yversundhed hos den ældre malkeko
Økologisk Landsforening sætter spot på malkekøers levealder og en bekymring, der følger med ældre køer: mælkekvalitet og højt celletal. Det sker ved et åbent staldmøde i Them den 1. maj.

Hvis man kan hæve malkekøernes alder, er det godt for både økonomi og økologi. Holdbare køer er udtryk for sundhed og velfærd i besætningen, og en lav udskiftning er godt for både klima og pengepung. Det er nemlig dyrt at opdrætte nye køer – både målt i kroner og i drivhusgassen metan.

Med ældre køer følger desværre også en risiko for højt celletal, og yversundheden kan være udfordret. Derfor sætter Økologisk Landsforening fokus på dette emne ved et arrangement onsdag den 1. maj hos økologisk mælkeproducent Bjarne Nebel, Sepstrup Vestergaard ved Them.

Bjarne Nebels køer malker i fem år, hvor gennemsnittet for økologiske Dansk Holstein-køer kun er tre år. På den måde får Bjarne i runde tal 20.000 kg mælk mere ud af hver kælvekvie, han opdrætter. Det er godt for både mælkens klimaaftryk og for økonomien. Bjarne Nebel giver stalden, der er bygget i 2010, en stor del af æren for, at køerne holder længere.

Tidlig påvisning af mastitis i malkerobotten Torsdag 22. november 2018 · 00:00

"Der er sand i sengebåsene, og vi har flere bokse til goldkøer og nykælvere end før. Hygiejnen er bedre, og vi kan aflaste de gamle køer med ekstra tid i boksene", forklarer Bjarne Nebel om baggrunden for, at køerne i dag bliver ældre end tidligere.

Celletallet er imidlertid en udfordring

1. maj kan man besøge Bjarne Nebel ved et åbent hus arrangeret af Økologisk Landsforening. Ud over at man kan se besætningen med de holdbare køer, giver kvalitetsrådgiver Benny Kirkeby, Seges et indlæg om celletal og yversundhed.

Tilmelding til Økologisk Landsforening er nødvendig.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.