Stor dagligvarekæde overvejer udfasning af hurtigtvoksende kyllingerace

Salling Group overvejer nu også at udfase salget af den hurtigtvoksende kyllingerace Ross 308, og i stedet satse på langsomtvoksende kyllinger.

Selvom corona og økonomi stjæler de fleste overskrifter i øjeblikket vil Salling Group også gerne snakke dyrevelfærd.

I hvert fald har daglivarekæden lanceret en ambition om at øge salget af varer med højeste dyrevelfærd med 500 mio. kroner. i deres butikker.

Det skriver Søren Bo Christensen, kategorichef for ferske fødevarer i Salling Group, på Linkedin ifølge FødevareWatch.

Salling Group står blandt andet bag Netto, føtex og Bilka. Her fra forhandler butikkerne i forvejen langsomtvoksende kyllinger fra Løgismose og De Danske Familiegårde.

"Vi vil dog gerne skubbe endnu mere på udviklingen og i endnu højere grad bidrage til, at dyrevelfærden bliver løftet på tværs af hele branchen og i samtlige butikker. Derfor vil vi helt konkret løfte andelen af de langsomt-voksende kyllinger-racer ved at introducere nye varer og motivere kunderne til at vælge produkter med dyrevelfærd for øje. Og vi vil således bidrage til og arbejde for, at de hurtigt-voksende kyllinger bliver udfaset", skriver Søren Bo Christensen.

Også butikskæden Lidl, fastfoodkæden KFC og hotelkæden Scandic har udfaset salget af den såkaldte 'turbokylling', som dyreretsorganisationer og -aktivister mener vokser for hurtigt.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle