Stor kæde spurgte landmænd: Hvad er bedst for jer

På eget initiativ har dagligvaregiganten Carrefour ladet de lokale producenter diktere handelsforholdene

For at bekæmpe dårlige forhold mellem små lokale producenter og store dagligvarevirksomheder har Carrefour Belgien, som er en af landets største dagligvarekæder, lavet en alternativ tilgang til samarbejdet.

Carrefour har udarbejdet et såkaldt ”Charter”, som er en offentligt tilgængelig kontrakt mellem de lokale producenter og dagligvarevirksomheden.

»Vi havde svært ved at få et godt samarbejde med de små lokale producenter. Så vi vendte problemet om og spurgte os selv: Hvad kan vi gøre for at tiltrække dem?« siger direktør for CSR, Pascal Léglise.

Herefter tog han på tur i det belgiske landskab. Han besøgte landmænd, bagerier og flere til.

»Jeg spurgte dem alle, om de havde lyst til at arbejde med Carrefour. Mange havde ikke lyst til at levere til så stor en virksomhed af flere forskellige grunde«, siger Pascal og remser op: »De var bange for at skulle levere næsten hele deres produktion til os, at vi ville afholde dem betalinger i lang tid, og at deres varer ville blive forbigået i butikkernes store sortiment«.

Endelig kontrakt

Efter rundturen vendte Pascal tilbage til tegnebrættet i Bruxelles, og sammen med sit hold begyndte han at udforme den kontrakt, der skulle skabe det nuværende samarbejde med de lokale producenter.

»Producenten bestemmer selv salgsprisen på sine varer, og vi har lavet særskilte afdelinger med de lokale varer i hver butik. Vi kræver ingen bestemte mængder af varer, så de mindste kan være med. Vi lader dem maksimalt sælge 20 pct. af deres produktion til os«, nævner Pascal som nogle af kontraktens vigtigste punkter.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle