Stor pålægsproducent: Det har været svært at få kød i 2019

Koncernen bag 3-stjernet og Aalbæk-spegepølser mærkede tydeligt stigningerne på grisekød i 2019.

De vilde prisstigninger på grisekød i 2019 gik ikke hen over hovedet på den finske slagterikoncern Atria, der i Danmark står bag spegepølsemærkerne 3-Stjernet og Aalbæk specialiteter.

Tværtimod har koncernen, der er blandt Danmarks største pålægsproducenter, oplevet, at kød har været en decideret mangelvare i det forgangne år.

Det viser Atrias regnskab for 2019, der blev fremlagt torsdag morgen via den finske aktiebørs, hvor selskabet er noteret.

Overordnet er koncernen godt tilfreds med hele virksomhedens performance, hvor den afrikanske svinepest har haft "betydelig og tilsyneladende langtidsvirkende indvirkning på global kødhandel", fordi Kina har øget sine indkøb af råvarer så betydeligt.

"Den stærke efterspørgsel understøtter Atrias forretninger i områder, hvor selkabet har slagteridrift. På den anden side, er der i de lande, hvor vi indkøber råvarer som udbenet kød til vores fabrikker, stærkt stigende råvarepriser og der har lejlighedsvis været problemet med tilgængelighed".

Trods råvarestigninger: Tjener fortsat penge

Især i Sverige og Danmark har koncernen mærket de stærkt stigende råvarepriser, skriver direktionen.

"De signifikante stigninger i markedspriserne på grisekød sænkede indtjeningen, især i Atria Sverige og i Danmark".

Salget i Danmark og Estland, der opgøres under een linje i regnskabet, endte på 720 mio. kr., mod 725 mio. kr. i 2018.

EBIT, driftsresultatet, faldt fra 39,5 mio. kr. i 2018 til nu 32,8 mio, men trods de stigende råvarepriser ser Atria fortsat positive takter i Danmark.

"I Danmark fortsatte omsætningen og driftsresultatet med at udvikle sig positivt i årets slutning i forhold til i begyndelsen af året. Stigninger i salgspriser samt en mere favorabel salgssammensætning styrkede omsætning og driftsresultat".

fordoblede salg til Kina

Atria er sammen med HKScan de to største slagterikoncerner i Finland. Begge er især store på kyllingekød, hvor salget i flere år er steget med 4 procent årligt. Derfor har Atria overvejelser om at investere op mod 1 mia. kr. i udbygning og modernisering af en større fabrik i Nurmo.

Derudover melder koncernen om en stærkt stigende eksport af grisekød til Kina. Dobbelt så meget kød røg af sted til det enorme land i øst i forhold til året før; i alt 9 mio. kilo grisekød.

Den samlede omsætningen endte på 10,8 mia. kr. mod 10,7 mia. i 2018 for koncernen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle