Stor satsning giver østjysk salatproducent endnu et rekordoverskud

Et sats på convenience-produkter og færdighakkede salater begynder at vise sig i regnskabsbøgerne for Yding Grønt A/S, der leverer et rekordoverskud for andet år i træk.

En offensiv vækststrategi og et sats på færdighakkede- og pakkede salater er motoren bag Yding Grønt's stigende overskud.

Den østjyske salatproducent, der dyrker både på friland og i væksthus, endte regnskabsåret 2019 med et overskud på 5,2 mio. kr. 

Det er sammenlignet med et overskud på 4,9 mio kr. i 2018 og 1,9 mio. kr. i 2017.

Resultatet er dermed det største overskud i de seneste 10 år for producenten, der for små tre år siden begyndte at investere intensivt i nye produktionsmaskiner og produkter. Driftsresultatet lyder på 19.7 mio. kr.

"Vi er selvfølgelig tilfredse med resultatet, men vores forventninger var heller sat lavt - for selvfølgelig skulle vi se et større afkast, når vi har investeret så intensivt", siger Søren Flink Madsen, der er direktør og ejer af Yding grønt. 

Egenkapitalen er løbende forøget de seneste år, og toppede i 2019 med 35 mio. kr.

Har investeret mio. i ny Strategi

Yding Grønt producerer salater og krydderurter på 150 hektar for foden af Yding skovhøj i det østlige Jylland. 

Salget går både til detailhandel, catering og også eksport til de nærmeste nabolande såsom Tyskland, Norge og Findland.

Den nyeste satsning er convenience-produkter til både detail og catering, der nu udgør 40 - 60 procent af virksomhedens omsætning.

"Det er næsten 36 måneder siden vi trykkede på strategiknappen og bevægede os ind i det her marked", siger Søren Flink Madsen, der har lige under 70 ansatte i Yding Grønt.

"Det har i den grad styrket vores markedsposition, for vi rammer lige ind i den mega-trend, der er lige nu i forhold til vegetarer, veganere, grønne måltider og klima", siger han.

Den nye produktion har krævet store investeringer for selv at kunne hakke, snitte og pakke salaterne.

I det seneste regnskab er der blevet investeret fire millioner kroner i produktionsanlæg og inventar, ligesom der de to foregående år er lavet endnu større million investeringer. Derfor er det glædeligt, at strategien virker og salget går godt.

"Profesionelle køkkenchefer eller en kok kan hurtigt regne ud, hvor meget en medarbejder kan snitte af hvidkål eller porer og sammenligne det med den merpris, vi gør det for. For forbrugerne handler det nok mere om det belejlige i noget nemt, sundt og klar grønt", forklarer direktøren. 

Corona ændrer produktionen

Ved corona-pandemiens udbrud mærkede man i Yding Grønt et forbigående salg til foodservice og grossister, men en omlægning i produktionen har holdt virksomheden i omdrejninger.

"Vi har skruet op og ned på knapper, så selvom der er fald i omsætning på ét segment som catering, som er en væsentlig del af vores omsætning, så er vi oppe igen på vores normale omsætningsniveau med andre segmenter", siger Søren Flink Madsen.

Yding Grønt er derfor også forsigtigt optimistiske for 2020. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle