Storproducent klar til at sælge under eget navn: Kan levere halvdelen af Bilkas mælk

Mejerierne og supermarkederne bør stille flere krav til mælkeproducenterne. Mælk skal også afregnes efter køernes sundhed, bæredygtighed eller bedriftens sociale ansvar, mener en af landets største mælkeproducenter.

Vi kan levere klimaneutral mælk om fem år. Vi kan levere mælk med flere, sunde omega-3 fedtsyrer eller mælk fra køer som ikke er behandlet med medicin. De kan stille lige præcis de krav, de vil. Vi er klar til at levere.

Brian Nielsen og Torben Pedersen, indehavere af Hejrskov Mælk Aps ved Holsted, har en vision.

Med 22 mio. kg mælk leveret til Arla i 2018 kan de alene dække halvdelen af Bilkas salg af frisk mælk. En position de er klar til at tage, hvis de kan finde samarbejdspartnere, som vil sælge deres mælk under navnet Mosevang Mælk.

»Vi har et produktions-setup, som er meget tæt på at være klimaneutralt. Hvis køberen af mælken vil honorere det, tager vi gerne de sidste skridt, ligesom vi også lukker køerne på græs, hvis vi får vores omkostninger dækket«, fortæller Torben Pedersen.

Hos Hejrskov Mælk Aps køres alt gylle forbi det lokale biogasanlæg, 93 pct. af sandet fra køernes båse genanvendes i en sandvasker, tusindvis af kWh hives hjem på en tysk vindmølle og fodringen af de næsten 4.000 køer, kvier og kalve følges på kg-niveau fra dag til dag.

»Og hvis kravet blev, at vi skulle stille solceller op for at få mere for mælken, så gør vi det«, slår Torben Pedersen fast.

Plads til forskellighed

Torben Pedersen har været mælkeproducent siden 1990, og selv om han frem til nu selv har stået for en gedigen udvikling på bedriften ved Holsted, er der ikke ændret meget i mejeriernes tilgang til afregning af mælk. Ligesom tidligere belønnes leverandørerne kun for kvalitet, økologi eller for at undvære GMO-holdigt foder.

Den tankegang vil Brian Nielsen og Torben Pedersen gerne udfordre. Der skal i højere grad være plads til forskellighed i leverandørkredsen og til differentieret afregning, hvis produkterne er produceret under forskellige vilkår.

»På et velfungerende fodboldhold får stjernespillere som Ronaldo mere i løn end de andre. Men alle holdets spillere er afhængige af hinanden, og de bidrager med noget forskelligt, for at holdet som helhed kan få succes. Jeg ville gerne, at mejerierne turde tænke på samme måde«, siger Torben Pedersen. Han mener, at nutidens og fremtidens forbrugere er klar til mere.

Du kan få øko-prisen

Den anskuelse blev han senest bekræftet i, da han mødte Tænketanken Frej til et debatarrangement om fremtidens mælkeproduktion i slutningen af februar. Her redegjorde han for sin bedrift, lyst til at efterleve flere krav og planer om at etablere eget mælkemærke.

Han blev udfordret på sit fravalg af økologi, som ikke kan lykkes med arronderingen, men anerkendt for viljen til at producere en klimaneutral mælk under eget mærke.

»Da jeg spurgte, hvad de ville give for en liter Mosevang Mælk, sagde de, at de ville give det samme som for en liter økologisk mælk«, siger Torben Pedersen synligt tilfreds.

Hvis aftageren af den potentielle Mosevang Mælk skulle kræve mere end 22 mio. kg, er indehaverne parate.

De afslutter snart byggeriet af yderligere 500 ko-pladser og ser også muligheder for at leje staldanlæg eller samarbejde med andre for at opfylde en kontrakt.

»Vi ser ingen problemer i at overføre vores værdisæt til andre ejendomme for at øge mængden. Alt kan kontrolleres eksempelvis via ISO-certificering«, siger Torben Pedersen.

Fra husmandsbrug til en af de største

Mosevang startede som et statshusmandsbrug i 1850. Ved indgangen til 2019 var der 2.000 køer, og virksomheden gøres klar til at blive et koncernselskab.

  • 1850: Første generation overtager Mosevang med 9 hektar jord.
  • 1939: Tre køer finder vej til Mosevang i forbindelse med, at anden generation tager over.
  • 1962: Da tredje generation tager fat øges til 12 køer.
  • 1990: Torben Pedersen indtræder i ejerskabet af Mosevang. I 2005 overtager Torben hele bedriften, som nu er vokset til 250 hektar og 500 køer.
  • 2012: Medarbejderne og Torben har lyst og mod på at ekspandere. På bar mark opføres to stalde til i alt 1.000 køer plus malkestald og faciliteter til fodring og lager. Kalve og øvrigt opdræt opstaldes på Mosevang.
  • 2013: Produktionslederen indtræder i ejerskabet af Hejrskov Mælk Aps, som råder over besætning samt nødvendige maskiner til at fodre osv.
  • 2019: Råder nu over 2.500 pladser til køer.
  • 2024: Mælk uden klimaaftryk

Faktaboks

Torben Pedersen:

  • Vil sælge mælk under navnet Mosevang (navnet på den ejendom, som Torben startede med).
  • Driver 1.400 hektar sammen med sin bror.
  • Ejer selskabet Hejrskov Mælk Aps sammen med Brian Nielsen. Selskabet ejer 2.000 køer plus opdræt samt nogle maskiner.
  • Forventet omsætning i 2019: 100 mio. kr.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle