Stort Danish Crown-selskab skifter navn

Danish Crowns datterselskab Tulip Food Company skifter navn. Samtidig opdaterer Danish Crown sit logo og såkaldt "visuelle identitet" og skifter farven sort ud med en mere moderigtige og bæredygtigt-signalerende grøn som baggrundsfarve til den velkendte røde krone.

Direktør Kasper Lenbroch fra Tulip Food Company, der altså nu skal hedde Danish Crown Foods, ser gode ideer i begge tiltag.

"Agendaen om bæredygtighed er ekstremt stærk. Den kan vi ikke levere i Tulip isoleret set. I dag opfattes Tulip ikke som en del af Danish Crown, og hvis vi skal levere på bæredygtighed, giver det mening at have øget integration mellem selskaberne", forklarer han.

Trods navneskifte kan forbrugerne stadig finde Tulip-navnet på for eksempel den velkendte bacon i kølediskene.

”Vi fastholder brandet Tulip, ligesom vi fastholder Mou, Steff Houlberg, Den Grønne Slagter og Gøl”, forklarer foods-direktøren. Navneændringen er altså alene på foods-divisionen i selskabet.

Skyldes ikke britiske frasalg

De seneste år har Tulip-navnet især været brugt om det problemramte britiske Tulip Ltd. Men navneskiftet har intet at gøre med det nylige frasalg af Tulip Ltd i England, hvor amerikanske Pilgrim's Pride, ejet af den gigantiske JBS-koncern har overtaget Tulip Ltd's fabrikker i det britiske.

”Nej, det har intet med det at gøre, men har været undervejs i meget længere tid”, forklarer Kasper Lenbroch og påpeger, at produktionen af pizzatoppings, som omfatter blandt andet den hurtigt voksende pepperoni-produktion, allerede hedder Danish Crown Toppings.

Der er dog ikke kun gevinster i navneskiftet for det nu tidligere Tulip, mener Kasper Lenbroch.

”Vi kan trække Danish Crown stærkere og bedre, ved at vi vores brands og en stærk dialog med forbrugerne. Forbrugerne skal mærke et tættere og stærkere samarbejde, blandt andet via de bæredygtighedsløsninger, som koncernen leverer. Det bliver lettere at se, at vi er en del af den samlede værdikæde”, mener han.

Jais: Tiltrængt med frisk opdatering

For adm. direktør i Danish Crown Jais Valeur giver det nye røde og grønne logo for slagterikoncernen god mening.

"Danish Crown-brandet trænger til en opfriskning, et nyt look og følelse, både for forbrugerne, medarbejder og ejerne", mener han og tilføjer:

"Logoet er stadig rødt, men det bliver mere friskt. Og så kombinerer vi det med en grøn baggrund, så vi sætter handling bag ordene, om at vi vil være bæredygtige, og at logoet bliver mere i tidens trend", siger han.

Ud over at det velkendte sort-hvide-røde slagterilogo har nogle år på bagen, er der også en andne årsag til opdateringen.

"Vi lever i en mere og mere globaliseret verden. SoMe (sociale medier, red.) spiller den stadig større rolle. Og der skal vores logo virke online"

Den samlede investering i opfriskningen er 25 mio. kr.

"Det er mange penge, men det er et relativt lille bløb for at gøre det her. Det er en relativt lille investering for at få os gjort mere relevante for forburgere og kunder", siger Jais Valeur.

"Her skal man huske, at man skal erstatte maskinen, før den falder helt fra hinanden", siger han som billede på den rettidige omhu.

"Vi ruller det ud hen ad vejen., så vi er ikke ude fra dag 1 og skifte alle kaffekopper og kuglepenne", lyder det.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle