Stort privatslagteri samles med fusion: Vil kapre flere kreaturer

Familierne Andersen og Svendsen samler nu deres fire virksomheder i én under varemærket Himmerlandskød.

Fire slagteri- og opskæringsvirksomheder bliver nu lagt sammen under ét samlet selskab og varemærke, Himmerlandskød.

Det er A/S Hjalmar Nielsen, Nordic Beef Hadsund A/S, Kjellerup Eksportslagteri og Himmerlandskød A/S, der fra 1. januar fusionerer.

Ejerkredsen forbliver den samme. Adm. direktør Lars Andersen samt hans børn er hovedaktionærer, mens også Jens Peter Svendsen, medejer af Nordic Beef Hadsund, også har en ejerandel.

Fusionen af selskaberne har været undervejs, siden Hjalmar Nielsen Gruppen for knap to år siden, i starten af 2016, købte Nordic Beef Hadsund.

Landmænd har hidtil været vant til at modtage afregningen fra enten A/S Hjalmar Nielsen eller Nordic Beef. Fremover kommer pengene tikkende ind fra Himmerlandskød A/S.

En større ændring bliver - hvis altså ambitionerne indfries - at landmændene får mere for deres dyr. Over for Landbrugsavisen.dk fortæller Lars Andersen, at Himmerlandskød går efter tage en større del af markedet for kreaturslagtninger.

"Vores tanke er at få flere markedsandele", siger Lars Andersen.

I år 2000 slagtede Hjalmar Nielsen-koncernen cirka 30.000 dyr, mens det i 2016 var vokset til 110.000 kreaturer. I 2017 ventes en mindre nedgang, til cirka 107.000 kreaturer, men det skyldtes det færre antal kreaturslagtninger som følge af bedre mælkepriser.

Himmerlandskød har fire afdelinger i henholdsvis Farsø, Aalestrup, Hadsund og Kjellerup og er Danmarks næststørste slagteri- og opskæringsvirksomhed af oksekød. De har over 200 medarbejdere.

Den højere afregningspris skal komme fra to ben. For det første vil Himmerlandskød markedsføre varemærket bedre og dermed sikre et bedre salg.

"Himmerland er et stærkt brand i Danmark", siger Lars Andersen.

"Vi har forskellige tiltag, der bliver rullet i 2018 for at styrke vores position på hhv. leverandørsiden og for at brande Himmerlandskød", siger Lars Andersen.

Den anden del handler om, at sammenlægningen skal skabe synergier og færre omkostninger.

Derudover er det vigtigt for Lars Andersen at have et højt serviceniveau.

"Vi skal være konkurrencedygtige på prisen, og så skal vi gøre, hvad vi siger og sige, hvad vi gør", siger Lars Andersen.

Det danske oksekød sælges desuden på eksportmarkeder, den danske detailhandel, foodservice, industri samt til private slagtermestre.

 

Faktaboks

  • Aalestrup Eksportslagteri blev grundlagt i 1910.
  • I 1950 overtager slagtermester Hjalmar Nielsen slagteriet, der i 1954 efter hans alt for tidlige død, bliver omdannet til aktieselskabet A/S Hjalmar Nielsen og videreført af familien.
  • Lars Andersen, som i dag er administrerende direktør, overtog Hjalmar Nielsen i 2000.
  • I 2008 kom opskæringsvirksomheden Himmerlandskød i Farsø til.
  • I 2012 udvidede Hjalmar Nielsen slagtekapaciteten med købet af Kjellerup Eksportslagteri.
  • Nordic Beef Hadsund blev i 2016 en del af koncernen. Nordic Beef Hadsunds historie går også mere end 100 år tilbage, da familien Svendsen startede med at sælge eget opdræt, og sidenhen har de næste generationer videreført forretningen.
  • I dag er Himmerlandskød drevet af familierne Andersen og Svendsen, som alle har oksekød som en stor del af deres slægtshistorie.

De oplyser, at de ønsker at drive deres forretning ud fra værdierne ”nøjsomhed”, ”arbejdsomhed” og ”ordentlighed”.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle