Styrelsen om kritik: Konsulenter fortæller ikke hele sandheden

Langt størstedelen af Landbrugsstyrelsen kører, som den skal, fastslår vicedirektør i Landbrugsstyrelsen i svar til kritiske planteavlskonsulenter.

"Langt størstedelen af Landbrugsstyrelsen kører, som det skal".

Det er overskriften på et svar fra Louise Piester, vicedirektør i Landbrugsstyrelsen, til de kritiske planteavlskonsulenterne i Landbrugsrådgivning Syd.

De har i et debatindlæg på landbrugsavisen.dk rejst en stærk kritik af myndigheder og politikere for at være årsag til »massiv frustration og stressende arbejdsforhold« hos de konsulenter, der skal implementere lovgivning uden tilstrækkelig forberedelsestid endsige IT-værktøjer, der fungerer.

Men konsulenterne overdriver problemerne og fortier alt det, der fungerer, mener Louise Piester. Hun opfordrer konsulenterne til at fortsætte den konstruktive dialog om fælles løsninger og forbedringer i stedet for at "bære nag og hænge sig i, hvordan det var i 2018".

Her er Louise Piesters svar i sin helhed:

Ikke hele sandheden

"Planteavlskonsulenterne fra Landbrugsrådgivning Syds indlæg i Landbrugsavisen er langt fra hele sandheden om, hvordan det egentlig står til i Landbrugsstyrelsen.

Indrømmet: Vi har haft udfordringer det seneste år, som rammer vores kunder og dermed planteavlskonsulenterne. Og det beklager vi rigtig meget. Men det er vigtigt at huske, at det kun er en lille del af vores butik, der har udfordringer – langt størstedelen af vores ordninger kører fint.

Automatiseringsgraden stiger år for år, så det bliver hurtigere og lettere at være kunde hos os. Tilgængeligheden til vores systemer bliver bedre og bedre, og vi har et klart mål om, at der i 2022 skal være minimum 99 procent tilgængelighed til vores IT-systemer".

Fortier succes’er

"Det planteavlskonsulenterne ikke nævner er, at vi hvert år i det sidste årti har udbetalt grundbetalingen i starten af december – i god tid før vores udbetalingsmål om, at minimum 90 procent af ansøgerne har fået grundbetaling inden d. 15. december.

Og de glemmer at nævne, at kunder, der har ringet til vores dygtige medarbejdere i kundecentret, i gennemsnit har ventet i 54 sekunder, hvis de har ringet i september, i 50 sekunder, hvis de har ringet i oktober og i 1 minut og 21 sekunder, hvis de har ringet i november.

Selvfølgelig kan der være længere ventetid, hvis der er mange landmænd, som har behov for at tale med os, men det er meget sjældent, at vi har en ventetid på 15 minutter. Generelt er vores kunder meget tilfredse, når de ringer til vores kundecenter. Tilfredsheden ligger på ca. 80 procent".

Konsulenter kan påvirke

"Til ansøgningsrunden i 2020 har vi fokus på, at skemaerne virker, når vi åbner, og at der kan ansøges, sagsbehandles og udbetales til tiden.

Vi går ofte i en dialog med erhvervet om, hvad der virker hos dem. Det gør vi også med planteavlskonsulenterne, som er vigtige aktører i vores arbejde.

Den dialog får os også til ind i mellem at ændre nogle ting, som vi lige har gjort med kontrollen af minivådområder og først-til-mølle-princippet for efterafgrøderne, der nu afskaffes. Andre gange er det ikke muligt af andre årsager for eksempel af hensyn til at sikre en bestemt effekt eller på grund af EU-regler.

Vi forsøger altid at kunne melde ordninger ud i så god tid, at landmænd og konsulenter kan nå at lave det nødvendige forarbejde. Men nogle gange er der behov for ændringer sent i processen. Når det sker, forsøger vi altid at gøre det så let for landmanden som muligt".

Lad være at bære nag

"Lad os sætte os sammen og tale om det, der ikke fungerer, så vi bliver bedre. Men lad os også huske, at der er mange ting, som fungerer og glæde os over, at vi lærer løbende. Som vi gjorde med først-til-mølle-princippet, der snart er fortid i stedet for at bære nag og hænge sig i, hvordan det var i 2018.

Lad os opbygge en forståelse for de ender, som vi hver især sidder i, så vi kan få dem tættere på hinanden.

Jeg bruger selv en del tid på at tale med erhvervet. Det kommer jeg til at fortsætte med – og jeg taler meget gerne med Landbrugsrådgivning Syd om, hvordan vi konstruktivt kan komme videre og sammen se fremad".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle