Supermarkeder løfter salg af dyrevelfærd med en kvart milliard.

Flere og flere har dyrevelfærd for øje, når de køber ind. I Netto, Bilka og Føtex er salget af produkter med højeste niveau af dyrevelfærd samlet set steget med 250 millioner kroner i de seneste to et halvt år.

Når danskerne går på jagt i køledisken, er det tydeligt, at dyrevelfærd i højere og højere grad er blevet et pejlemærke for mange. På bare to et halvt år er salget af produkter med det højeste niveau af dyrevelfærd steget med 250 millioner kroner i føtex, Netto og Bilka.

Det skriver Salling Group.

En markant stigning som meget entydigt bekræfter, at danskerne i den grad handler med dyrevelfærd for øje. Det pointerer Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group, som ejer Føtex, Netto og Bilka:

"Det er en bemærkelsesværdig udvikling. Et øget salg på 250 mio. kr. af en særlig type varer kommer bestemt ikke af sig selv, men det viser, at vores kunder i stor stil prioriterer gode forhold for dyrene.
Produkter med højeste niveau af dyrevelfærd, som altså hitter, er produkter er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke".

På vej mod en halv milliard mere dyrevelfærd

Salling Group har sammen med Dyrenes Beskyttelse søsat det største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel. Helt konkret skal det sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og indkøbskurve frem mod 2020. Og målet er at øge omsætningen af varer med højeste dyrevelfærd med en halv milliard kroner frem mod 2020.

Med et salg, som er steget med 250 mio. kr., er Salling Group godt på vej til at indfri den målsætning. Det glæder Dyrenes Beskyttelse. Allermest fordi det viser, at forbrugerne aktivt tager valg om mere dyrevelfærd i det daglige:

"Jeg er pavestolt over, at det er lykkedes med at sætte dyrevelfærd på dagsordenen og få flere danskere til at vælge det gode dyreliv til ved køledisken. Stor ros til Salling Group for det store arbejde og de flotte ambitioner, som er med til at gøre en forskel for mange dyr. Nu kigger vi fremad og ser på, hvordan vi kan være med til at løfte dyrevelfærden for endnu flere dyr", siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Efterlyser flere varer

Både Dyrenes Beskyttelse og Salling Group tror på, at det er muligt at realisere målsætningen om at øge salget af højeste dyrevelfærd med 500 mio. kr. - og på den måde gøre en markant forskel for dyrevelfærden i Danmark.

Skal det lykkedes, kræver det at flere producenter fortsat gør dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger - både hvad angår pris og udvalg. Udviklingen er i gang, men Jeppe Dahl Jeppesen fra Salling Group pointerer nødvendigheden af, at den fortsætter:

"Vi ser flere og flere producenter, som også får fokus på dyrevelfærden og i stigende grad introducerer nye produkter. Det skal fortsætte, og vi kan se, at kunderne er klar. Prisen er dog fortsat den største barriere for mange kunder. Derfor skal vi have flere varer på markedet, så en endnu større omsætning kan medvirke til lavere priser for forbrugerne, til fordel for både landmænd, dyr og forbrugere", uddyber Jeppe Dahl Jeppesen.

 

Faktaboks

Om salget af dyrevelfærd

Salling Group og Dyrenes Beskyttelse samarbejder om at højne velfærden blandt landbrugsdyrSalling Groups konkrete mål er, at salget af dyrevelfærd på det højeste niveau skal øges med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og

Netto frem mod 2020

Produkter med højeste niveau af dyrevelfærd er produkter, der er enten økologiske, fra friland, anbefalet af Dyrenes Beskyttelse eller har 3-hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle