Svensk hampedyrker jagter smart brug af pressekagen
Svenske Ebba-Maria Olsson producerer hampefrøolie fra 10 hektar hamp, og er nu gået i samarbejde med forskere for at finde en anvendelse af pressekagen.

Det er ikke kun i Danmark, at hamp er i fokus for tiden. Også i vort broderland Sverige arbejder flere kræfter på at udbrede afgrøden.

En af dem er producent af hampefrø Ebba Maria Olsen, der siden 2008 har dyrket industriel hamp på Mossagården, den seneste sæson på 10 hektar.

Selvom det er tilladt i Sverige at dyrke visse sorter af industriel hamp, så er plantens enorme potentiale langt fra indfriet, siger hun til de svenske netaviser agriculturalbusinessmagazine.net og atl.nu 

”Det er en fantastisk plante med et enormt potentiale”, siger Ebba-Maria Olson.

Hun forklarer, at det største problem for hampafgrøder i Sverige er en streng kontrol og bureaukrati fra Landsstyrelsen.

Det er på nuværende tidspunkt lovligt i Sverige at dyrke visse sorter af industriel hamp med et indhold af det euforiserende stof TCH på mindre end 0,2 procent. TCH findes primært i hampeplantens blomster på hunplanten.

Ebba-Maria Olsson betoner, at man ikke bliver påvirket af TCH-indholdet, fordi de frø, som hun presser, næsten ikke indeholder noget TCH.

I håbet om at indfri hampplantens potentialer har den svenske hampedyrker indgået et samarbejde med Lunds Universitet og Krinova Science Park med det formål at finde smarte anvendingsmuligheder af pressekagen, som er tilovers i hampfrøolie produktionen.

Ebba-Maria Olsson forestiller sig blandt andet, at pressekagen kan anvendes i knækbrød og morgenmadsprodukter.

Hun høstede senest i efteråret ca. to tons hampfrø til presning. Olien sælger hun i sin egen gårdbutik og desuden i seks ICA-butikker i Lund, Malmö og Kristianstad.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.