Svensk mælkesalg i frit fald

Arla oplever stor modgang på den hvide mælk i Sverige. Forbrugerne vælger veganske alternativer, men spiser stadig ost.

Det svenske salg af hvid mælk er i frit fald. Det fortalte Arlas topbosser på regnskabsmødet onsdag.

»Salget af den hvide mælk er faldet med næsten 10 procent i Sverige«, fortalte finansdirektør Natalie Knight.

Forbrugerne har nemlig meget stort fokus på veganske og mere bæredygtige alternativer, fremgik det af præsentationen. Men kun drikkemælken er ramt af fravalget. Øvrige kategorier som smør, ost og yoghurt fastholder salget.

Adm. direktør Peder Tuborgh understregede, at man ser små tiltag af lignende forbrugervalg i andre lande, men slet ikke i samme grad som i Sverige.

Ud over mælkefravalget er der i Sverige en bevægelse mod private label, og Arlas mærkevareforretning faldt som det eneste af kernemarkederne med 0,8 pct. i omsætning. Også mælkemængden fra de svenske andelshavere fortsatte de seneste års fald, i år med 2 procent til nu 1,8 mia. kg.

/DSB

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle