To bedrifter hædret - indtjening øget med 44 kr. pr. slagtegris

På årsmødet for Produktionskoncept Slagtegris 1. december 2021 blev to besætninger særligt fremhævet for deres indsats i den forgangne periode.

To bedrifter fik hædrende omtale for indsatsen i den seneste periode på årsmødet for Produktionskoncept Slagtegris først i december.

Tovholder fra Seges Gris, seniorkonsulent Joachim Glerup Andersen havde på forhånd kigget grundigt i de deltagende bedrifters produktionstal og udvalgt de to besætninger, som udmærkede sig særligt, fortæller L&F Gris på deres hjemmeside.

Dynagro Svineproduktion I/S vandt prisen for at have udviklet sig mest i den forgangne periode. Bedriften havde opnået en øget indtjening pr. slagtegris på 44 kr. sammenlignet med besætningens effektivitet før start i konceptet. Dette er opnået ved forbedring af foderforbrug, tilvækst, kødprocent og dødelighed.

Stærsminde I/S vandt prisen for at have det bedste effektivitetsniveau. Bedriften opnåede et resultat med en indtjening pr. gris, som er øget med 62 kr. sammenlignet med gennemsnittet af dansk griseproduktion. 

Rådgiver Lisette Poulsen, Danish Crown og Peter Andreasen, Dynagro Svineproduktion I/S. Ejer af besætningen er Martin Lambert. Foto: L&F Gris

Nøgletal: Plus 26 kr. pr. gris

Samlet set har de deltagende besætninger i Produktionskoncept Slagtegris opnået en såkaldt PSU Score på 126, hvilket svarer til en øget indtjening på 26 kr. ekstra pr. slagtegris.

Dette er målt på de 590.000 slagtegrise produceret i konceptet siden 2019.

Tabel 1. Nøgletal for deltagende besætninger i Produktionskoncept Slagtegris

  • PSU Score: 126 point
  • Ref. foderforbrug, 30-115 kg: 2,63 FEsv
  • Tilvækst: 1050 gram
  • Døde og kasseret: 2,60 procent
  • Kødprocent : 62,1 procent

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle