Bigdata-koncept styrer daglig drift af 200.000 søer i Kina
Virksomheden bag konceptet Future Pig Farm forventer at nå en udbredelse på 1 mio. søer ved årets udgang.

Den moderne driftsleder i svinestalden skal måske holde godt øje med udviklingen i Kina for at få indblik i, hvad fremtiden kan byde på.

Her er flere kapitalstærke firmaer i gang med at udvikle avancerede digitale bigdata-løsninger til fremtidens driftsledelse i svinestalden, og et af de firmaer, der er kommet længst, er virksomheden Yingzi med konceptet Future Pig Farm.

Future Pig Farm blev lanceret i oktober 2018, og er nu indført og på prøve i svineproduktioner i Kina med tilsammen 200.000 søer.

Yingzi, der har et tæt samarbejde med den store kinesiske svineproducent Yangxiang,  har som mål at nå op på en udbredelse til 1 mio. søer for Future Pig Farming ved årets udgang, fortæller direktør Jackson He til netavisen PigProgress.

Future Pig Farm, der hidtil kun er markedsført i Kina, er en digital online platform med vægt på at følge hver enkelt gris fra fødsel til slagt og udnytte data til at måle, styre og optimere produktionen. 

Platformen kan styres fra en mobiltelefon, og har pt. seks parametre tilknyttet:

  • Ansigtsgenkendelse ved hjælp af kameraer tilknyttet avanceret software, så hver enkelt gris kan genkendes fra fødsel til slagt
  • Genetisk matchmaking
  • Præcisionsfodring af især søer
  • Smittebeskyttelse
  • Management

Future Pig Farm er hidtil kun markedsført i Kina, og er målrettet medium (500-5.000 søer) til store (op til 20.000 søer) svineproduktioner.

Yingzi forventer inden for to år at have svar på, om Future Pig Farm har en fremtid i Kina - og først derefter kan det komme på tale at udbrede konceptet til fx Europa.

sbu

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle