Britiske svineproducenter taber penge for første gang i fem år

Produktionsomkostningerne i en britisk svineproduktion overstiger for første gang i fem år, den noteringspris som landmanden får for sine solgte slagtesvin.

I det tredje kvartal af 2018 har det ikke været sjovt at være britisk svineproducent. I dette kvartal lå produktionsomkostningerne på 156 pence pr. kg, svarende til 13 kr. pr. kg. 

Det skriver den britiske netavis PigWorld.

Svinenoteringen steg ikke samtidig med denne forøgelse af produktionsomkostninger, og det betød, at svineproducenterne blev estimeret til at tabe fire pund pr. solgte gris til slagteriet. 

I danske kroner svarer det til lidt over 33 kr. pr. solgt gris. 

Det er det første kvartal i 32 måneder, hvor de britiske svineproducenter er estimeret til at tabe penge på afregningen. 

Det økonomiske ringe kvartal her i 2018 ligger dog ikke på samme niveau, som for fem år siden i 2013, hvor produktionsomkostningerne pr. produceret kg. lå på næsten 170 pence, svarende til 14 kr. 

Høje foderpriser og lav fodereffektivitet

Den høje stigning i produktionsomkostninger er især forårsaget af høje foderpriser, som står for ca. 62 procent af de samlede omkostninger. 

Foderomkostningerne er steget med ca. én krone pr. produceret kg., i forhold til samme tredje kvartal sidste år.

En yderligere negativ udvikling er en lavere fodereffektivitet hos slagtesvinene. Her ses der et øget foderforbrug i forhold til tidligere.

Der ses dog en forbedring af fodereffektiviteten hos smågrisene, men da den største tilvækst og derved højeste foderforbrug sker i slagtesvinestalden, kan det ikke godtgøre situationen. 

De britiske svineproducenter skal derfor holde skarpt øje med deres omkostninger og kigge på eventuelle forbedringer på foderfronten, så fodereffektiviteten hos slagtesvinene kan gå den rigtige vej igen. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle