Chokudvikling: Belgisk svinenotering bankes i jorden
Belgiske svineproducenter mærker for alvor konsekvenserne af udbruddet af afrikansk svinepest tidligere på måneden. Noteringen dykker en kr. på en uge.

Udbruddet af afrikansk svinepest i Belgien koster nu rigtig dyrt for landets svineproducenter.

Den belgiske slagtesvinenotering er faldet tre uger i træk, men det seneste fald på 13,6 eurocent svarende til 101 øre må få alle svineproducenter til at krydse fingre for, at sygdommen ikke rammer deres land.

»I Belgien former prisudviklingen sig væsentligt mere dramatisk som følge af de forventede forskydninger på markedet efter udbruddet af ASF. Først og fremmest stoppede vigtige, tyske slagterier modtagelsen af belgiske slagtesvin fra de belgiske leverandører. Også aftagerne af belgisk svinekød i tredjelande trådte på bremsen. Resultatet heraf var, at den belgiske notering faldt med ét slag med 14 korrigerede cent«, skriver Danske Svineproducenter i en markedskommentar.

Med noteringsfaldet i Belgien fører landet an for den europæiske nedtur for afregningen for slagtesvin.

Lande som Spanien, Tyskland, Holland, Danmark, Frankrig og Østrig har ifølge en opgørelse fra Danske Svineproducenter alle betydelige prisfald, hvorimod Italien fortsætter med stigende noteringer. Det samme gælder Irland.

»Generelt gav det stigende slagtesvineudbud, som er typisk for sæsonen, problemer for producenter og omsættere. Det alene er dog ifølge forskellige markedsinteressenters vurdering ikke den afgørende grund til omfanget af de seneste prisfald. Det er først og fremmest de ledende tyske slagterier der ud-nyttede den aktuelle situation og droslede ned på deres slagtninger for at opbygge et pres og forbedre deres avancer, som de p.t. taber meget på«, anfører producentforeningen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle