Dansker hædres med pris for kamp mod alvorlig svinesygdom

European PRRS Research Award 2020 har uddelt tre førstepriser, og en af dem går til en dansker.

Pia R. Heiselberg fra den danske virksomhed Hyovet har vundet European PRRS Research Award 2020.

Det meddeler Boehringer Ingelheim, der i år for syvende gang er sponsor for European PRRS Award.

Prisen uddeles til forslag til forskningsprojekter, som kan udvikle praktiske metoder til at kontrollere svinesygdommen prrs, og for at anerkende den videnskabelige ekspertise på dette felt.

I år er der uddelt tre førstepriser. De tre vindere tildeles hver 25.000 euro (ca. 186.000 danske kr.), og de vindende virksomheder får samtidig tilbud om "en værdifuld mulighed for interaktion og akademisk udveksling" blandt forskere og dyrlæger.

Vinderne blev udvalgt af et uafhængigt ekspertpanel.

De tre prisvindere i 2020 er: 

  • Pia R. Heiselberg, Hyovet, Danmark med projektet: Fravænningsmetoders indvirkning på PRRSV i farestalden.
  • Ramis Vidal, Universidad de Murcia, Spanien, med projektet: Biosikkerhed og behandlingsindvirkning på PRRS-status og økonomisk rentabilitet. Statistisk proceskontrol efter evaluering og forbedring
  • Erhard van d. Vries, Royal GD, Holland: PRRSV1 genetisk rekombination i svinebesætninger: En voksende risiko eller hype

Priserne uddeles til vinderne ved den femte European PRRSpective, som afholdes i Bern i Schweiz i 2021.

Faktaboks

Bedømmelsesudvalget for European PRRS Research Award

  • Enric Mateu, Universidad Autònoma de Barcelona (formand)
  • Helle Jessen, Danvet
  • Andrea Ladinig, Vetmeduni Vienna
  • Giovanbattista Danilo Guadagnini, PigVet
  • Gyula Balka, Veterinary Medicine Budapest
  • Michele Drigo, University of Padova)
  • Torsten Pabst, Tierarztpraxis Dr. Pabst

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle