DB-mester med 41 grise pr. årsso: Her er hemmeligheden bag topresultaterne

Ole Kjær, Ølstrup ved Ringkøbing, fik i efterårets DB-Tjek-opgørelse for første gang en førsteplads med et DB pr. årsso på 10.477 kr. pr. årsso. Det er langt over landsgennemsnittet på 7.698 kr. Læs mere om bedriften i det nye nummer af fagmagasinet Svin, der udkommer mandag 17. juli.

Ole Kjær, Ølstrup ved Ringkøbing, har i de seneste fire år haft stærkt fokus på omkostningerne i sin soproduktion. Det har lønnet sig.

Efterårets DB-Tjek-opgørelse gav ham for første gang en førsteplads med et DB pr. årsso på 10.477 kr. pr. årsso. Det er langt over landsgennemsnittet på 7.698 kr. Målet er at fastholde den høje produktivitet på 41,0 grise pr. årsso og samtidig optimere arbejdsgangene og økonomien.

Resultaterne fra DB-Tjek har indflydelse på dagligdagen i stalden, som han selv er driftsleder i.

»Jeg inddrager medarbejderne i resultaterne fra DB Tjek. Vi snakker om, hvordan andres resultater ser ud, og hvad vi kan gøre for at forbedre os i forhold til de andre besætninger, der er med i opgørelsen«, siger han og fortsætter:

»Med udgangspunkt i DB-Tjek har vi ændret strategi for f.eks. vores vaccine- og foderstrategi. Vi lå højt på vaccineomkostningerne efter tre år med PRRS, men der har vi nu efterfølgende skruet ned ved at fjerne AP6-vaccinen, og vi har saneret os ud af PRRS’en i løbet af 2017.

Foderet i klimastalden er også ændret, fordi vi kunne se, at andre kunne lave gode resultater, selv om de havde lavere foderomkostninger i klimastalden, end vi havde.

Derfor har vi skiftet foderstrategi, og vi har nu en hurtigere overgang til blanding to. Det forbedrer også økonomien«, forklarer han.

Læs mere om bedriften i det nye nummer af fagmagasinet Svin, der udkommer mandag 17. juli.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle