Dyrt at gå med i DC: Største Tican-leverandør overvejer at stoppe

Ticans største leverandør vil stoppe, fordi det koster ham tre mio. kr.

Det vil koste Ticans andelshavere 35 øre pr. kg over to år at komme med i Danish Crown.

»Det vil koste mig tre mio. kr., så jeg vil stoppe og finde andet arbejde. Ellers er jeg nødt til at slanke min produktion for at komme over i et andet slagteri. Jeg er nødt til at gøre et eller andet,« siger Ticans største leverandør Søren Bonde Larsen til LandbrugsAvisen.

Søren Bonde Larsen er blandt landets store svineproducenter. Han er siden foråret gået fra 65.000 til 95.000 slagtesvin på spalter, fortalte han i november til Magasinet Svin.

Investering i fremtiden

Ticans formand Jens Jørgen Henriksen ønsker ikke at kommentere Søren Bonde Larsens udmelding.

»Det er en investering i fremtiden i forventning om et større afkast. Udligningen, der er på ca. 180.000 kr. i gennemsnit, skyldes især, at Danish Crown har haft en bedre indtjening,« siger Jens Jørgen Henriksen.

Danish Crowns drift for året til dato er således opgjort til at være 25 øre bedre end Ticans. Derfor vil Ticans andelshavere få tilsvarende mindre i efterbetaling, når året er gået.

Dertil kommer, at de skal betale 10 øre til udligning af egenkapitalen. Det henstår som et uforrentet beløb indtil afslutningen af 2016, hvor det vil blive trukket i efterbetalingen.

Det giver i alt 35 øre pr. kg.

Derudover er der forskel på de to selskabers konsolideringsordninger. Danish Crowns andelshavere hensætter 15 øre pr. kg til konsolidering i otte år, mens det tilsvarende kun er i seks år i Tican. For at udligne denne forskel vil Ticans andelshavere ikke få udbetalt de 15 øre pr. kg i år syv og otte.

Læs mere i LandbrugsAvisen fredag.

Emneord slagtning

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle